Lasse blev stresset, når kunderne stod i kø - så fik han en lysende idé

Lasse Markmøller Hansen har opfundet en knap, som sparer kunderne for ventetid og ham selv for stress.

3:04
Det er opfindelsen her, som, Lasse Markmøller Hansen håber, kan blive en succes udover Morsøs grænser.
Foto: Sine Bach Jakobsen, TV MIDTVEST

Tid er penge - og i Lasse Markmøller Hansens verden også kunder. For har han ikke tid til kunden, når de kommer, så kører de videre til næste synshal.

- Der er stor konkurrence, siger Lasse Markmøller Hansen, der ejer Bilsyn Mors.

Og netop den konkurrence pressede for nogle år siden Lasse Markmøller Hansen ud i lidt af en opfindelse. For som ene mand i synshallen kunne han ikke altid følge med, når erhvervskunderne flere gange om dagen kom med en bil, der lige skulle synes.

- Jeg var ved at miste overblikket, og stress begyndte at fylde, siger han.

74 minutter i kø

En dag tog han tid på, hvor lang tid en af hans kunder holdt og ventede udenfor.

En time og 14 minutter gik der, før Lasse Markmøller Hansen kunne gå i gang med at syne bilen.

- Og det var en af mine store kunder, så dem var jeg jo træt af, hvis de fandt på at smutte videre til næste synshal, siger han.

Han foreslog derfor kunden – et bilværksted i byen - om han ikke som et forsøg måtte sætte en knap op hos dem. Et tryk på knappen, når de har en bil klar til syn, giver straks besked til ham i synshallen om, at der er en bil på vej. Og har han ikke tid, kan han med et enkelt tryk eller to udsætte tiden, så værkstedet ikke kører forgæves.

På værkstedet skal de bare trykke på knappen, når de har en bil klar til syn.
På værkstedet skal de bare trykke på knappen, når de har en bil klar til syn.
Foto: Sine Bach Jakobsen, TV MIDTVEST

- Det fungerede lige fra dag et. Og så blev de andre værksteder jo lidt misundelige, siger Lasse Markmøller Hansen, som derfor nu har 10 værksteder tilknyttet med hver deres lampe.

Vild luksus 

En af dem er Midtbyens Auto, der ligesom synshallen ligger i Nykøbing. Og her er Lasses knap blevet en naturlig del af hverdagen, når de tre til fire gange om dagen skal have en bil synet efter klargøring.

- Det står jo i dyb kontrast til, hvordan det var med statens bilinspektion for nogle år tilbage, hvor man skulle sidde ude i rækken en hel eftermiddag sammen med termokanden og vente på at få synet en bil. Det her, det er vild luksus, siger Peter Svenstrup, ejer af Midtbyens Auto.

Efter at have testet sin opfindelse i nogle år, har Lasse Markmøller Hansen nu lavet tilsvarende modeller, der indtil videre hænger i fem synshaller med 35 tilknyttede værksteder.

- I gennemsnit sparer værkstederne 32 minutter per syn ved at benytte det her system, så det vil helt sikkert være attraktivt for mange synshaller at få sat op, så de på den måde kan lokke værkstederne deres vej, siger Lasse Markmøller Hansen.

Håber på flottere design

Med over 200 millioner bilsyn om året på verdensplan kan bare en lille del af det marked vise sig at blive en rigtig god forretning. I første omgang har han lavet en aftale med Dekra-kæden om, at systemet skal rulles ud i 20 af deres synshaller om året.

- Men lige nu der kører vi stadig med en model, jeg selv laver hjemme i garagen. Jeg er ikke designer. Så jeg håber da, at vi skal ud og have lavet et lidt flottere design, siger han.

I første omgang har han fokus været på funktionen.

- Det er den, der betyder noget. Så er det næsten lige meget, hvordan det ser ud. Bare det dur, siger han.