Militærhelikopterne

Krigen i Ukraine er rykket ind på Helicopter Wing Karup

Hverdagen for helikopterbesætninger i Helicopter Wing Karup er meget påvirket af krigen i Ukraine. I en ny reportageserie på tre afsnit, flyver vi ud med Flyvevåbnets tre typer af helikoptere, der har hver deres specialoperationer.

12:10
Seahawk-helikopterne er nogle af verdens mest avancerede helikoptere. De ni danske Seahawks holder til i Karup, hvor tophemmelige og sikrede øvelser finder sted, og skarpe missioner planlægges.
Foto: Forsvaret

I et hjørne af Flyvestation Karups enorme, indhegnede og bevogtede landområde summer det konstant af hektisk aktivitet. Her har Helikocter Wing Karup konstant helikoptere i luften, på vej på missioner, træning eller testflyvning efter reparationer i de store værkstedshangarer.

Seahawk gør klar til take off ved Helikopter Wing Karup. (Foto: Henrik Vinther Krogh / Complot)
Seahawk gør klar til take off ved Helikopter Wing Karup. (Foto: Henrik Vinther Krogh / Complot)

Kigger man efter, kan man hurtigt konstatere at de er forskellige: Grønne, grå og sorte. Kæmpestore, mindre og mindst. Samtlige tre typer af Flyvevåbnets helikoptere er nemlig her samlet i tre eskadriller, gearet til vidt forskellige opgaver. Men fælles for alle dem, der sidder i helikopterne, er, at de mærker den stigende spænding, der er fulgt i kølvandet på krigen i Ukraine.

Ørkenræven

Helikopterpiloten NIK flyver flyvevåbnets mindste helikopter, en Fennec, der typisk træner taktiske operationer i samarbejde med frømandskorpset, jægerkorpset eller politiets aktionsstyrke. Men helikopteren bliver også ofte sendt ud til assistance på civile opgaver.

- Vi støtter med humanitære eftersøgninger. Det kan være senildemente, selvmordstruede, primært eftersøgninger til lands, og samtidig så kan vi også løse andre opgaver for politiet. siger NIK, der er en Eskadrille 724’s yngste Fennec-piloter.

Men hovedopgaverne for en Fennec, det engelske navn for en ørkenræv, er først og fremmest det mere militærtaktiske.

Fennechelikoterne og deres danske besætninger har gennem årene været udsendt på en række missioner i udlandet, blandt andet i Makedonien, Irak og Afghanistan.

Videoer fra Ukraine

Siden Ruslands invasion i Ukraine har helikopterbesætningerne i Karup haft øget fokus på de taktiske militæropgaver.

- Det er noget, vi taler om på daglig basis. Hvordan kan vi forberede os, hvis det skulle eskalere på en måde, siger NIK.

På Helicopter Wing Karup studerer besætninger videoer, som de har adgang til med kampscener fra Ukraine. Især hvor der er helikoptere involveret. Helikoptere spiller en stor rolle i krigen.

- Det kan godt være, det er fjernt, men det er stadig noget, vi skal lære af. Det skylder vi også Ukraine. De videoer vi nu engang får, er smaddergod erfaring til os, og de er med til at rette vores træningsprofiler ind, så vi bliver skarpere og dygtigere piloter og besætninger, fortæller han.

Dark targets

Også hos naboen i Karup, Seahawk-helikopterens eskadrille 723, mærker besætningerne, at fokus i den daglige træning bliver flyttet mere i retning af det militærtekniske. Men også i praksis møder de oftere og oftere russiske fartøjer, der forsøger at ”sejle under radaren” ved at slukke den obligatoriske sender, der skal angive skibenes position. Fra flådefartøjerne i farvandene i hele rigsfællesskabet, bliver Seahawk helikoptere oftere og oftere sendt ud for at jage ”dark targets,” der har slukket deres sender.

- Hvis ikke de fortæller, hvem de er, så plejer det at være en indikation af, at det er nogen, der ikke har lyst til at sige, hvem de er. Så kan det være, at vi bliver sendt ud for at kigge på sådan et ”dark target,” og det sker oftere, end det ar gjort tidligere. Det er det samme mønster man ser alle steder, og det er selvfølgelig også oppe ved Færøerne. Det kan være et udenlandsk flådefartøj, russere typisk, man vidste, der ville være i området. Så går vi ud og kigger på dem, tager nogle billeder af dem, rapporterer hjem og tager tilbage igen, fortæller helikopterpiloten NEU, der har 18 års erfaring som pilot.

NEU klar til takeoff i en Sehawk syd for Færøerne om bord på inspektionskibet Hvidbjørnen. (Foto: Henrik Vinther Krogh / Complot)
NEU klar til takeoff i en Sehawk syd for Færøerne om bord på inspektionskibet Hvidbjørnen. (Foto: Henrik Vinther Krogh / Complot)

Også hos Seahawk-besætningerne mærker man, at der er kommet mere fokus på det militærtaktiske.

- Vi er i gang med at dygtiggøre os og blive bedre på de her ting, samtidig med at vi også skal til at lære en helt ny krigsførelse nu, fordi vi får dyppesonar og torpedoer til Sea Hawk, så på sigt vil vi også kunne finde ubåde, fortæller NEU.

Når Danmark er med på store flådeøvelser i Østersøen, er der nu altid Seahawks med.

- Skulle det, Gud forbyde det, nogensinde komme til en konflikt, så gælder det om at være bedst, siger han.

Piratjagt i Afrika

Alle Flyvevåbnets helikopter-eskadriller har med jævne mellemrum været udsendt på skarpe internationale missioner. Seahawk’ens eskadrille 723 har blandt andet været på piratjagt i Afrika. Og de store Merlin-helikoptere fra eskadrille 722 har blandt andet været på missioner i Mali, Afghanistan og Irak, hvor de typisk fløj troppetransport.
Merlin-piloten NIK har været udsendt på en mission hvor Merlin-helikopteren fra den danske fregat Niels Juel servicerede det enorme franske hangarskib ”De Gaulle” gennem Middelhavet og Adenbugten til Oman. Samtidig med at de med den store helikopter kunne fragte gods rundt til skibene i hangarskibets konvoj af skibe, var de også på SAR-vagt.

- Når de skulle lette med deres jagerfly og være en del af kampen mod ISIS inde i Syrien og Irak, var vi SAR-helikoptere det ene øjeblik, mens de lettede. Så fløj vi gods frem og tilbage, mens de var på mission, og så fløj vi tilbage og var SAR-helikopter til når de landede igen. Hvis der skete noget med dem, kunne vi hurtigt få dem op, fortæller ROL.

Til daglig har NIK dog typisk SAR-vagt tre døgn ad gangen på en af de Merlin-helikoptere, der konstant er på beredskab i Skrydstrup, Roskilde og i Aalborg. Men også på de daglige SAR-vagter og opgaver over danske farvande mærker Merlin-besætningerne følgerne af krigen i Ukraine.

- På SAR-beredskaberne er man mere opmærksom på, hvordan man flyver, hvis der er russiske skibe i dansk farvand. Der er kommet en øget opmærksomhed, på den afstand man holder til dem. Og vi er blevet mere opmærksomme på, hvad vi skal holde slukket, og hvad vi ikke skal holde slukket ombord på helikopteren. Vi ved jo ikke, om det er nogen, der har en masse spændende antenner og om de lytter med, siger ROL.