Verdens største netbutik kommer til Danmark: - Vi skal overleve det her

Amazon er den største netbutik i verden, og nu er den på vej til Danmark. Det er ikke nødvendigvis godt nyt for landsdelens web-butikker.

Ali Mustapha er medejer af tøjbutikken ByHusted i Holstebro. Han er sikker på, at den oplevelse, som kunderne får ved at handle hos dem, kommer til at sikre butikken overlevelse, når netgiganten Amazon træder ind på det danske marked.
Ali Mustapha er medejer af tøjbutikken ByHusted i Holstebro. Han er sikker på, at den oplevelse, som kunderne får ved at handle hos dem, kommer til at sikre butikken overlevelse, når netgiganten Amazon træder ind på det danske marked.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

4000 ordrer i minuttet og over 353 millioner produkter til salg. Det er, hvad netbutikken Amazon kan prale med. Verdens største online butik, hvor man kan købe alt fra tøj til elektronik, er på vej til Danmark, og det kan få betydning for landets web-butikker.

- Man kan ikke vinde over dem, så vi bliver nødt til at differentiere os og se, hvordan vi kan tackle det her bedst muligt, siger Ali Mustapha, som er medejer af tøjbutikken ByHusted.

Amazon blev skabt i 1994 af amerikanske Jeff Bezos, og i første omgang var det kun bøger, der blev solgt på siden. I dag kaldes butikken ’The Everything Store’, og virksomheden er fem billioner kroner værd.

Loyale kunder skal sikre tøjbutik overlevelse

Mastodonten sidder solidt på markedet i 15 lande verden over, og nu tyder meget på, at det snart bliver Danmarks tur. Amazon har allerede planer om snart at åbne en afdeling i Sverige.

Derfor har Dansk Industri i dag holdt et webinar om, hvad det kommer til at betyde, at gigant-virksomheden rykker ind i Norden.

Tøjbutikken ByHusted i Holstebro er en af de virksomheder, som kan komme til at blive påvirket af Amazons indtrængen. Medejer Ali Mustapha er klar over, at det er en stor konkurrent, der er på vej ind på det danske marked.

- Man vil helst undgå, at de kommer til Danmark, for det vil skabe konkurrence, og vi vil miste nogle kunder på det, det kommer vi ikke udenom. Der vil være nogle, der finder det attraktivt med hurtig levering, fri fragt og så videre, siger han.

Men han er også sikker på, at med den type oplevelse, som de tilbyder i ByHusted, så skal der mere til, før kunderne helt forsvinder.

- Vi har loyale kunder, der er hos os, fordi det er en inspiration, vi kommer med, og vi gør det på en personlig måde. Det er betryggende for os at vide, at vi har de her kunder, der er med os hele vejen, siger Ali Mustapha.

Ikke stærke i sportsbranchen

Heller ikke i Sport24 er det utænkeligt, at de kommer til at kunne mærke, at netgiganten er på vej til Danmark. Lars Elsborg, som er administrerende direktør, hæfter sig ved, at det et stykke hen ad vejen er forskellige produkter, de to virksomheder forhandler.

- Sportsbranchen er ikke der, hvor de er allerstærkest. Mange af de brands, vi handler med, ligger ikke på Amazon. Så på den måde er vi ikke så bekymrede.

Han erkender dog, at de godt kan få skarp konkurrence på andre områder.

- På nogle produkter kan vi godt være bekymrede for, om det, vi gør der, er differentieret nok, om det er prisrigtigt nok, og om farverne er rigtige nok. Men i sidste ende er det jo kunderne, der bestemmer. Vi bliver nødt til at fokusere på, hvad vi kan gøre for, at de ikke vælger os fra.

Der er endnu ikke fastlagt en dato for, hvornår Amazon åbner en afdeling i Sverige, men alt tyder på, at virksomheden før eller siden kommer til at gøre sit indtog i Danmark. Men hos ByHusted nægter medejer Ali Mustapha at lade slå sig ud.

- Jeg håber og tror, at vi overlever, det skal vi gøre. Om vi så skal arbejde fra 08-02, så er det det, vi gør, for vi skal overleve det her, siger Ali Mustapha.

3:26
Den amerikanske netgigant Amazon er på vej til norden. I danske butikker er modtagelsen blandet.