Sjælden muslingart bremser stort elprojekt: Højspændingsmotorvej udskudt igen-igen

En høring om højspændingsforbindelsen, der skal opføres mellem Idomlund og Endrup, er endnu engang udsat. Denne gang er det på grund af flodperlemuslinger.

Efter planen bliver elmasterne 35 meter høje. Den samlede strækning fra Idomlund til den tyske grænse måler 170 kilometer (illustration).
Efter planen bliver elmasterne 35 meter høje. Den samlede strækning fra Idomlund til den tyske grænse måler 170 kilometer (illustration).
Foto: Energinet

En meget sjælden muslingeart fundet i Varde Å bremser for opførelsen af en kommende højspændingsmotorvej, som skal strække sig 170 kilometer fra Idomlund ved Holstebro til den dansk-tyske grænse.

Anden høring af det store elprojekt med 400 kV luftledning mellem Endrup og Idomlund er forsinket til 2022, skriver Energinet på sin hjemmeside.

Det er dog ikke første gang, at projektet har mødt bump på vejen. 

Oprindeligt var det planen, at borgere, der bor tæt på den kommende højspændingsforbindelse, skulle høres i løbet af 2021, og at projektet skulle stå færdigt ved udgangen af 2023. 

Men tilbage i juni meldte Energinet ud, at anden høring af miljøkonsekvensrapporten blev udskudt på grund af en række afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Afgørelserne betød, at ledningsprojekterne skulle undersøges nærmere med nye feltundersøgelser, så man sikrede, at der under anlægsarbejdet bliver taget nok hensyn til beskyttede dyr i området - herunder flagermus, birkemus og oddere.

Det er de nye undersøgelser, der har ført til fundet af flodperlemuslinger i Varde Å, som Energinet på sin hjemmeside kalder "et overraskende fund af meget sjældne muslinger".

Ledninger skal krydse å

Det er relevant for projektet, fordi den nye højspændingsmotorvej efter planen skal krydse Varde Å med jordkabler, der bores under åen. 

Der er derfor opstået behov for endnu flere undersøgelser og en mere detaljeret beskrivelse af, hvordan elprojektet kan krydse åen og samtidig tage hensyn til beskyttelse af de sjældne muslinger. 

- Det er på den ene side både spændende og glædeligt, at vi har fundet disse sjældne muslinger. Dem skal vi passe godt på. Men på den anden side er det også meget ubelejligt at støde på noget, der igen forsinker os. Vi ved jo, at vi har ændret tidsplanen mange gange, og at vi har sat manges tålmodighed på prøve, skriver Christian Jensen, som er Energinets projektleder på de nye højspændingsforbindelser, i pressemeddelelsen. 

Nye undersøgelser er altså lig med forsinkelse af 2. offentlighedsfase for elprojektet mellem Idomlund og Endrup. Men hvor længe de berørte borgere i nærheden af den kommende højspændingsmotorvej skal vente på at blive hørt, er endnu uvist, skriver Energinet.

En ny tidsplan skal først laves, og dernæst vil borgerne i projektområderne få besked i et brev sammen med en invitation til et online informationsmøde.

Aftaler om erstatning rykkes også

Forsinkelsen af anden høringsfase, hvor borgerne har otte uger til at indsende høringssvar i, betyder, at de efterfølgende dele af projekterne også bliver forsinket.

Dermed skubbes spørgsmålet om erstatning til de berørte borgere og lodsejere også et stykke længere ud i fremtiden.

- Når 2. offentlighedsfase bliver udskudt, bliver resten også udskudt. Det betyder blandt andet, at aftaler omkring erstatninger igen rykker. Endelig får det også betydning for, hvornår vi kan sætte anlæggene i drift, skriver Christian Jensen, projektleder for højspændingsforbindelserne.

Energinet arbejder på at færdiggøre delstrækningen mellem Endrup og Stovstrup ved Tarm i slutningen af 2023 og delstrækningen mellem Stovstrup og Idomlund i slutningen af 2024. Det er planen at sætte Endrup-grænsen i drift i 2. kvartal 2024.

Den nye 400 kv luftledning mellem Endrup og Idomlund er en erstatning af den eksisterende 150 kV luftledning mellem Karlsgårde og Idomlund. Projektet begrundes med, at der er behov for at forstærke de højspændingledninger, der transporterer strøm rundt i landet.