MobilePay ændrer regler: Gebyr skaber problemer for Gittes frisørsalon og andre små virksomheder

Mobilepay indfører nyt samlet gebyr for foreninger, erhverv og offentlige institutioner, og det skaber frustrationer hos mindre virksomheder som Gitte Christensens frisørsalon i Højslev.

Gitte Christensen er ærgerlig over, at hun ikke længere kan bruge MobilePay i sin frisørsalon.
Gitte Christensen er ærgerlig over, at hun ikke længere kan bruge MobilePay i sin frisørsalon.
Foto: Karsten Mortensen & Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Når en kunde køber et hårklip eller en farvning hos Gitte Christensen i Højslev i Salling, er det ikke længere muligt at betale med MobilePay. 

Det kan ikke længere betale sig for frisøren hos Salon Saxen at lade kunder bruge mobilen til at betale, fordi MobilePay fra 1. oktober tager et gebyr på 0,99 procent af varens pris.

- Jeg ville komme til at tjene mindre på hver kunde, som vælger at betale med Mobilepay, forklarer Gitte Christensen. 

1:00

Og det er en skam - for rigtig mange frisørkunder bruger den mobile løsning, siger hun. 

- MobilePay er nemt. Folk har altid lige telefonen ved hånden, og så betaler man lige med MobilePay. Der er også mange, der bruger det, hvis deres børn skal klippes. Så kan børnene gøre det, mens mor er på arbejde, og så kan hun lige overføre nemt derfra. 

MobilePay Sådan bliver det nye gebyr (2)
Foto: Kilde: MobilePay / Grafik: Lærke Nord, TV MIDTVEST

SMV rystet over nye gebyrer

De nye gebyr-regler er alvorlige for især mindre virksomheder, mener SMVdanmark, der er sammenslutningen for små- og mellemstore virksomheder. 

- Vi er rystede. Vi synes ikke, det er et udtryk for samfundssind, at man får nogles udkommende op til tidobler gebyret, siger Jesper Beinov, der er direktør i SMVdanmark. 

Han mener især, det er i mindre virksomheder i de små samfund, der er grund for bekymring. 

- Her bruger man MobilePay rigtig meget, så vi opfordrer virksomhederne til at tænke nøje over, hvilken betalingsform de bruger. Dankortet er der eksempelvis politisk snor i, så det kan være en billigere løsning, siger Jesper Beinov.

Jesper Beinov fra SMVdanmark er langt fra positiv overfor det nye gebyr.
Jesper Beinov fra SMVdanmark er langt fra positiv overfor det nye gebyr.
Foto: Sverre Quist, TV2

En løsning kunne være at gøre varer, som betales over MobilePay dyrere end varer, som betales kontant. 

- Det kunne være en model at fortælle sine kunder, hvad det koster i gebyr, hvis de bruger den ene løsning overfor den anden, så at prisen på et par bukser eksempelvis er forskellig alt efter, om man bruger dankort, Mobilepay eller kontanter, foreslår han. 

MobilePay gør det for kunderne - og for sig selv

Hos frisør Gitte Christensen betyder det nye gebyr, at hun må opgive MobilePay i sin salon. 

Men selvom MobilePay dermed har én erhvervskunde mindre i deres butik, frygter virksomheden bag betalingstjenesten ikke, at mange andre vil følge med. 

- Vi har fået 13.000 nye butikker ombord til dato i år, og når vi står ved nytår, så tror vi, at vi har fået betragteligt flere. For halvdelen af vores erhvervskunder får faktisk lettet deres årlige gebyrudgifter, og så er der andre, der bliver ramt, og det, kan jeg selvfølgelig godt forstå, er møgirriterende, siger Peter Kjærgaard, der er pressechef i den danske afdeling af MobilePay. 

Han understreger, at den nye prismodel er til for at gøre gebyr-systemet enklere for kunderne, men siger også, at MobilePay også er nødt til at tjene penge for at bestå. 

- Vi lægger ikke skjul på, at MobilePay måske har været lidt for flinke med priserne, og hvis man gerne vil have, at vi skal være der om 5-10 år i modsætning til nogle af de store globale amerikanske giganter, så bliver vi nødt til at have en bedre balance mellem indtægter og udgifter, siger pressechefen. 

Den samme balance er Gitte Christensen også nødt til at have i frisørsalonen i Højslev. Derfor har hun nu endeligt taget beslutningen om at pille det blå skilt med en QR-kode og et MobilePay-nummer ned fra skranken, og håber, at kunderne har husket dankortet i stedet. 

- Når nu jeg har mulighed for at tage alle kort - og kontanter - så tror jeg, vi finder ud af det. Det håber jeg, siger Gitte Christensen. 

De nye gebyrer træder i kraft 1. oktober i år.