Historisk lave elpriser: Forbrugere i vest tjener penge på at bruge strøm

Se her, hvorfor elpriserne søndag nåede helt nye dybder.

Elbil ladning
Foto: Mette Sonne Rohde, TV MIDTVEST

- Det var ligegodt sørens, tænkte Christian Nolsøe Nielsen, da han åbnede for sin elpris-app i morges.

- Vi skal have ladet alt op, som lades kan.

Han er elbilejer, og satte både bilen og batterier til sin båd til at lade søndag eftermiddag, hvor prisen var i minus.

Elbilejeren Christian Nolsøe Nielsen er en glad mand i dag.
Elbilejeren Christian Nolsøe Nielsen er en glad mand i dag.
Foto: Mette Sonne Rohde, TV MIDTVEST

- Jeg tjente næsten en krone pr. kilowatt, jeg lader på mine batterier imellem 13-15, så lige præcis i dag er det faktisk en fantastisk forretning at være elbilejer, siger han glad i solen foran sit hjem i Silkeborg.

Søndag ramte elpriserne nemlig et historisk lavt punkt i Vestdanmark. 

Minus 97 ører pr. kilowatttime mellem klokken 13 og 15, skriver TV2.

Historisk lavt

- Vi er generelt blevet gode til at spare på strømmen – men i dag, skal man måske gå den anden vej, og bruge lidt mere, siger Mogens Pilgaard Sørensen. 

Han er energimægler og betragter dagen i dag, som ganske særlig. 

Kun én gang før, er det sket, at priserne har været lavere. 1. juledag 2012 - men midt om natten, påpeger energirådgiveren.

- Det helt vilde i dag er, at priserne er så lave midt på dagen, hvor der jo også er et forbrug, siger han. 

Mogens Pilgaard Sørensen havde set dagen komme, men kalder det "vildt", at de historisk lave priser sker midt på dagen.
Mogens Pilgaard Sørensen havde set dagen komme, men kalder det "vildt", at de historisk lave priser sker midt på dagen.
Foto: Mette Sonne Rohde, TV MIDTVEST

Tre faktorer giver billig strøm 

Den historiske lave pris hænger sammen med tre faktorer. 

En stor mængde energi, en stor mængde gas, og en hel del snusfornuftige danskere, som har øvet sig i at spare på strømmen. 

- Vores gasforbrug faldt i vinter, fordi den var meget mild. Det har gjort, at lagerne bugner, og det har sendt gasprinserne nedad. Det har så gjort, at elpriserne også er kommet ned, forklarer Mogens Pilgaard Sørensen. 

Samtidig er der både masser af sol og masser af vind over Danmark i dag, som har sat skub i produktionen af sol- og vindenergien og en del sne, som er smeltet i Norge, som også sender en stor del energi mod Danmark, forklarer eksperten, som også peger på, at forbruget igennem energikrisen også har været lavt. 

Det er blandt andet en stor produktion af vindenergi, som er skyld i de lave priser pinsedag.
Det er blandt andet en stor produktion af vindenergi, som er skyld i de lave priser pinsedag.
Foto: Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Det hele kulminerer i en solrig pinse, hvor danskerne bruger mindre strøm, og så kom altså dagen, hvor priserne ramte et historisk lavt punkt. En dag, som Mogens Pilgaard Sørensen allerede havde spået. 

- Det er et udtryk for, at vi i øjeblikket får opstillet meget solenergi lidt for hurtigt, for vi skal også nå at finde noget, der kan absorbere produktionen. Power-to-X anlæg ville være et element, som kunne benytte noget af alt energien til at lave ammoniak eller brint, siger han. 

For den almindelige dansker er det bare at nyde dagen, og bruge noget strøm, siger han. 

For situationen kan vende igen. 

Det skal ikke være sådan, at man i øjeblikket går rund to frygter for elpriserne, men det kan være, vi får en ny situation, når vi når til vinter igen.

Tjener penge på at lade sin elbil 

Christian Nolsøe Nielsen nyder både solskinnet, fridagen og strømpriserne pinsedag. 

Og så er han i dag særligt glad for sin bil. 

- Elbiler er dyre at købe, men de er billige at drifte. Lige præcis i dag, er det jo en god fortælling. Det er dejligt, og solen skinner – men jeg ved godt, at på tirsdag ser billedet nok anderles ud, siger Christian Nolsøe Nielsen. 

Han håber, at energiteknologien udvikler sig endnu mere, så energien fremover kan lagres og bruges mere effektivt. 

Indtil da holder han fast i sin elbil, hvor dagen i dag, har givet bilejeren fornyet energi. 

- Jeg håber, jeg snart skal op og diskutere med nogen på de sociale medier om, hvor tosset det er at køre i elbil, for lige nu har jeg jo et fantastisk argument, griner han.