Vestjysk Bank råber vagt i gevær efter svindel blandt ældre

Det er på Lemvig-egnen, at der lige nu er kriminelle på spil. De udgiver sig for at være ansatte i Vestjysk Bank.

Vestjysk Bank i Lemvig har den seneste uge oplevet, at flere kunder er blevet udsat for svindlere, der har udgivet sig for at være bankrådgivere.
Vestjysk Bank i Lemvig har den seneste uge oplevet, at flere kunder er blevet udsat for svindlere, der har udgivet sig for at være bankrådgivere.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Du skal ALDRIG give dine oplysninger til en bankrådgiver i telefonen.

Sådan lyder det helt klare budskab fra Vestjysk Banks administrerende direktør, Jan Ulsø Madsen.

Budskabet kommer efter, at flere af bankens ældre kunder på Lemvig-egnen er blevet snydt af rådgivere, der har udgivet sig for at komme fra Vestjysk Bank, og dermed lokket følsomme oplysninger ud af dem over telefonen. 

- De (svindlerne, red.) er danske i deres sprog, så det er vanskeligt at fornemme. Så fortæller de, at der er en overførsel på vej gennem deres netbank, og at de derfor har behov for at få nogle dataoplysninger ud, så de kan gennemføre transaktionen. Når man har udleveret NemID og lignende, så misbruger de simpelthen kontoen og tager ofte et større beløb, end de har spurgt om, lyder det fra direktøren.

Svindelnumrene har stået på i lidt over en uge. Ifølge Jan Ulsø Madsen er det noget, som bankerne til tider oplever.

- Jeg har det rigtigt skidt med det, det er ubehageligt, at man bliver sat i forbindelse med noget, der er kriminelt, og det her er dybt kriminelt.

Derfor har banken da også taget kontakt til politiet i håbet om at få stoppet svindlerne. Derudover har banken også henvendt sig til deres egne kunder for at fortælle, at Vestjysk Bank aldrig ville bede om personlige oplysninger over telefonen.

- Vi har skrevet ud til alle vores kunder i netbank, at de skal være opmærksomme på de her regler om, at man ikke udleverer noget personligt til nogen, man ikke kender, siger Jan Ulsø Madsen.

- Hvis man er i tvivl, om det er rigtigt eller forkert, så synes jeg, at man skal ringe ned i banken. Så vil vi jo kunne afkræfte det og dermed være heldige at redde situationen, så der ikke forsvinder nogle penge.