Nu skal farlige jernbaneovergange sikres: Ekstra millioner på vej til Midtjyske Jernbaner

Midtjyske Jernbaner får 73,8 millioner kroner til at sikre de ubevogtede og farlige jernbaneoverskæringer i landsdelen.

Martha Vrist er meget, meget glad for, at Midtjyske Jernbaner faktisk får flere penge, end de har søgt om.
Martha Vrist er meget, meget glad for, at Midtjyske Jernbaner faktisk får flere penge, end de har søgt om.
Foto: Pernille Leftes Niclasen, TV MIDTVEST

Der er i dag omkring 30 usikrede jernbaneoverskæringer på Lemvigbanen, og indtil i dag havde det lange udsigter, før de farlige overskæringer enten kunne nedlægges eller sikres med bomme og signal.

- Jeg er ualmindeligt glad. Og det er ikke bare os, der skal være glade. Det skal borgerne også, lyder reaktionen fra direktøren hos Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.

For med 73,8 millioner kroner øremærket til opgaven, så er der for alvor sat skub under processen med at få sikret de farlige overgange. I trafikaftalen i juni 2021 afsatte forligskredsen en ekstraordinær pulje til lokalbanerne på 700 millioner kroner – og i dag ligger det så fast, at en stor del af pengene lander altså hos Midtjyske Jernbaner.

- Vi skal have det her problem løst hurtigst muligt, og jeg har kæmpet for, at Midtjyske Jernbaner skulle have penge til opgaven, så jeg er ovenud glad, lyder det fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Hos Midtjyske Jernbaner kan direktøren næsten ikke tro det:

- Vi havde søgt om at få cirka 63 millioner kroner til at få nedlagt de resterende ubevogtede overgange. Så det her er ekstra penge, som vi virkelig havde håbet på at få, lyder det fra Martha Vrist.

Sådan fordeles pengene til jernbanerne.
Sådan fordeles pengene til jernbanerne.
Foto: Kristian Pihl Lorentzen

Flere ulykker har skabt bekymring

I årevis har de ubevogtede jernbaneoverskæringer givet anledning til ikke bare bekymring, men også flere ulykker. I januar kolliderede et passagertog på Lemvigbanen med en varebil ved en usikret jernbaneoverskæring syd for Harboøre. 

De to personer i varebilen kom til skade, men blev ikke livstruende kvæstet. Men det var blot én ulykke i rækken af mange gennem årene.

Midtjyske Jernbaner er ejet af regionen, og derfor har jernbaneselskabet haft godt fire millioner om året til alle investeringer. Pengene skal også gå til vedligeholdelse af skinner og tog, og derfor er der ikke mange penge tilbage til eksempelvis at lave de ubevogtede overkørsler. Men nu lander der så en stor pose penge øremærket til det omfattende projekt.

- Vi er jo allerede i gang, men nu kan vi virkelig sætte skub i processen. Pengene betyder konkret, at vi nu kan ansætte en projektleder, der kun skal arbejde med det her, fortæller en meget, meget glad Marta Vrist.

Direktøren kan endnu ikke sige, hvornår alle overgange vil være sikret, for det er en kompliceret opgave, hvor blandt andre lodsejere skal inddrages.  

- Nogle steder kan man lukke overgangen, andre steder skal man have bomme. Jeg er sikker på, at Midtjyske Jernbaner allerede har en plan liggende i skuffen, dén kan de jo tage frem nu, siger Kristian Pihl Lorentzen.