Kommune dropper busserne i 2024: - Det vil sige, at vi bliver lukket inde

Byrådet i Holstebro Kommune vil droppe de gule busser.

Fra sommeren 2024 er det slut med bybusser i Holstebro Kommune.
Fra sommeren 2024 er det slut med bybusser i Holstebro Kommune.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

De er for danskere, hvad de røde dobbeltdækkere er for briterne, men snart er det slut med gule bybusser i Holstebro Kommune. 

Et enigt byråd har nemlig besluttet, at der fra næste sommer ikke længere skal køre bybusser i Holstebro. 

En melding, der ikke falder i god jord hos Kirsten Møller fra Holstebro. 

- Jeg synes, det er forfærdeligt. Der er mange ændre mennesker, der ikke har biler. Vi er lukket inde, hvis vi ikke har familier der kan køre med os, fortæller Kirsten Møller, der er pensionist. 

Hun oplevede i forvejen, at det var svært nok som det var. 

- De kører ikke, når man har brug for dem. Jeg skal eksempelvis i teatret i aften, der må jeg tage cyklen forklarer hun. 

Og hun tager ikke fejl, hvis hun føler, det er blevet sværere at finde den helt rigtige afgang. 

Bybusserne er nemlig på vej til at forsvinde fra landsdelens større byer. Eksempelvis i Skive, hvor der ingen busser er om aftenen og i weekenden.

I Viborg nedlægger de ruter og stoppesteder, mens man også i Silkeborg kommer til at have færre afgange og nedlægge ruter. 

Tomme busser er for dyre

Men i Holstebro er det altså helt slut til sommer næste år. 

Det skyldes blandt andet, at folk har fundet andre alternativer til busserne under corona, og at flere derfor har henvendt sig til byrådet, og undret sig over de tomme busser. 

- Det er jo ikke noget, vi ønskede, det er af nød. Vi har kigget ind i faldende passagerantal og stigende udgifter. Og så får vi henvendelser fra folk der er trætte af tomme busser, fortæller Kenneth Thønning (V), formand for Teknisk Udvalg i Holstebro Kommune. 

I stedet skal der findes andre alternativer som eksempelvis Flextrafik. 

Men det er en dyrere løsning for borgerne. 

- Det koster 70 kroner hjemme fra mig af, og det er jeg for nærig til at betale, det må jeg bare indrømme, lyder det fra Kirsten Møller. 

Netop økonomien er det, der ligger til grund for byrådets beslutning. 

Ifølge byrådet er busruterne nemlig spild af borgernes penge, når passagertallene er så lave, som de er.

- Vi kan godt opretholde er busnet uden passagerer, men det er jo borgernes penge, der går til det, så det synes vi, er en dårlig løsning, lyder det fra Kenneth Thønning.

En hybridløsning 

Derfor vil de nu lede efter et alternativ, der skal være klar til når busruterne bliver endeligt nedlagt i august 2024. 

Og her slipper Kirsten Møller, efter alt at dømme, ikke for at benytte sig af Flextrafik.

- Vi har annulleret udbuddet (på busruter red.) nu, fordi det var nødvendigt, og så skal vi til at kigge på alternative løsninger. Det bliver en blanding af noget i rute og noget Flextrafik, lyder det fra Kenneth Thønning.

Og hvis det skal blive helt godt, så har Kirsten Møller et par råd, de kan tage med i deres overvejelser. 

- Jeg forstår ikke, at de ikke laver nogle mindre busser eller noget Flexbus. Jeg kommer fra Aalborg, hvor man havde Flexbusser, man kunne ringe til, og få det til samme pris som en busbillet.