KL jagter grøn omstilling: Vil forbyde tunge dieselbiler i flere kommuner

Kommunernes Landsforening ønsker, at flere kommuner får lov til at indføre miljøzoner, der kan sætte en stopper for alt for mange tunge og forurenende biler.

KL foreslår nu, at flere kommuner får lov til at indføre miljøzoner, der kan sætte en stopper for alt for mange biler og Co2-udledning.
KL foreslår nu, at flere kommuner får lov til at indføre miljøzoner, der kan sætte en stopper for alt for mange biler og Co2-udledning.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Til sommer får de fire største byer lov til at indføre såkaldte miljøzoner for at begrænse udledningen af Co2.

Men det skal ikke kun være landets største byer, der skal have lov til at indføre den slags grønne tiltag.

Sådan lyder det i dag fra Kommunernes Landsforening, der kommer med 46 konkrete punkter, hvor kommunerne i fremtiden vil skubbe til den grønne omstilling.

Et af dem lyder, at flere kommuner skal have lov til at indføre miljøzoner, hvor der altså er fuld stop, hvis du kører i en lastbil, varebil eller en halvgammel bus og gerne vil helt ind til en by.

Og det er en ide, som SF's Karsten Filsø som formand for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget i Holstebro Kommune bakker op om:

- De gamle dieselhakkere, dem, som udleder meget Co2 og mange partikler, de forurener, og vi kommer til at se et opgør med det indenfor en overskuelige årrække, mener jeg.

Norge som inspiration

Ideen om dét, der kunne ligne en miljøzone i Holstebro, er måske ikke så langt væk. Sidste år var kommunens klimaudvalg på studietur til den norske by Bergen, som målrettet og med stor succes har arbejdet med at reducere trafikken i midtbyen. 

- Når man i Bergen, hvor det om muligt regner endnu mere end i Holstebro, kan ændre folks vaner til at parkere bilen 5-10 minutter væk fra arbejdspladsen, så de i stedet går, så tror jeg også, vi kan komme til at se det samme her, siger Karsten Filsø.

Men hvad siger borgerne til ideen? I Holstebro Midtby blev ideen om at lukke af for visse typer af biler med en miljøzone ikke umiddelbart hilst velkommen af borgerne i dag:

- Det ville jo være København om igen. Hvor skal vi så være henne? Hvordan skal vi komme ind og handle?, spørger Jørgen Petersen, der havde taget turen fra Lemvig til Holstebro. Han mener, at en miljøzone i midtbyen ville betyde færre kunder i butikkerne.

Kristian Brunsgaard Nielsen ser nogle helt andre udfordringer ved en miljøzone.

- Jeg bor på landet, og hvis jeg ikke måtte køre ind til byen, men skulle cykle eller gå, så ville det virkelig være træls og tage langt over en time, forklarer Kristian Brunsgaard Nielsen fra Aars.

Flere grønne ønsker

Men måske skal borgerne vænne sig til en ny og mere miljøvenlig linje, uanset hvor i landet man måtte bo. Kommunernes Landsforening har nemlig flere ønsker på ønskesedlen.  

Udover muligheden for at få indført miljøzoner i flere byer, så skal kommunerne også have lov til at tvinge husejere til at få fjernvarme, så opvarmning af huse bliver grønnere.

Og så vil KL give kommunerne lov til at ekspropriere grundejere, så det bliver lettere at sætte vindmøller og solceller op – uden de store diskussioner og indsigelser fra borgerne, der i dag kan trække den type sager i langdrag.

Men skal det lykkes kommunerne at bidrage til den store klimaindsats, kræver det ifølge Kommunernes Landsforening en stor pose penge fra staten. 

3:46
Se indslaget om sagen her.