Kim kæmper for busser i yderområder: - Vi bruger bussen til at få vores arbejdskraft herud

Kim Maan Katborg fra Thorsminde er bekymret for transportministerens udmelding om at gøre op med mange busser, der kører i yderområderne.

4:47
Formand for Thorsminde Fællesforening Kim Maan Katborg.
Foto: Katrine Jensen, TV MIDTVEST

Den kollektive trafik har været hårdt presset særligt i yderområderne, hvor busrute på busrute er blevet lukket.

Transportminister Thomas Danielsen fra Venstre mener, at løsningen med busruter er uholdbar, fordi de mange gange kører tomme rundt.

Derfor åbner han nu op for andre muligheder, for at borgere stadig har mulighed for at komme rundt – herunder privatbilisme.

Men det bekymrer Kim Maan Katborg, der bor i Thorsminde, og som er formand for Thorsminde Fællesforening.

- Vi bruger bussen til at få vores arbejdskraft herud. Så det bliver et kæmpe problem, fordi de vil få bøvl med at få ung medarbejdere ud, siger han og tilføjer:

- Hvis mine børn skal ud at spille fodbold eller lege med deres venner uden for skoledagene, så skal vi køre med dem, ellers bliver de strandet ude i Thorsminde.

Transportministeren er blandt andet ikke afvisende over for, at tjenesten Uber igen kan blive en realitet i Danmark, hvor man som privatperson kan udbyde og efterspørge kørsel. For at undgå de tomme busser.

Er der nogen fidus i, at der kører tomme busser rundt?

- Nej, men jeg mener, at bustrafikken skal være mere fleksibel. Man laver en busplan, som gælder for et år ad gangen, hvor man ikke kan ændre noget. Man sætter kun bustiderne ud fra skolerne - alt det andet er underordnet, og det går ikke.

Busser er afgørende for kollektiv trafik

Idéen om nye platforme, delebil og kørselstjenester er formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard ikke afvisende overfor.

Men det er vigtigt, at alle - ung som gammel - kan navigere og bruge nye mulige platforme.

- Det giver god mening, at vi skal kigge på andre løsninger, men det er ikke det samme som at sige, at vi skal skære yderligere på busserne. Det er rygraden i den kollektive trafik, fastslår Steffen Damsgaard.

Han håber samtidig, at man vil kigge på afgangene og priserne, så det hænger bedre sammen, og så man i sidste ende kan lokke flere til at tage tog og bus.