Jørgen cykler ikke længere ind i problemer på Sallingsundbroen

Det er slut med renovering på Sallingsundbroen. En dag, bilister og cyklister har ventet længe på.

cyklist
Foto: Frederik Kortegaard, TV MIDTVEST

26 meter over vandoverfladen løber 1.717 meter Sallingsundbro - Jyllands længste bro.
Og de seneste fire år har der været fuld tryg på renoveringen af den.

Jørgen Vangsted har glædet sig til at cykle over Sallingsundbroen uden at støde ind i vejarbejde.

- Det har ikke været sjovt, for det har været smalt for både biler og cyklister, og det har været ret ubehageligt, særligt når det blæser, siger Jørgen Vangsted.

Trafikanterne har skulle væbne sig med tålmodighed de seneste fire år, imens renoveringsarbejdet på Sallingsundbroen har stået på.
Trafikanterne har skulle væbne sig med tålmodighed de seneste fire år, imens renoveringsarbejdet på Sallingsundbroen har stået på.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Men alt godt kommer, til dem der venter.
Nu står Sallingsundbroen nogenlunde lige så skarpt som dengang i 1978, da den første asfalt blev smurt ud.
Broen har nemlig fået den helt store overhaling. Den er blevet isoleret mod fugt, fugerne i broen er blevet fornyet, ligesom betonfundamentet er blevet forstærket flere steder. 

Projektet skulle oprindeligt kun have taget tre år, men på grund af betonoverfladens stand blev det forlænget med  tolv måneder.

Færgerne Pinen og Plagen var to ud af de fem færger, som hvert år fragtede 1,3 millioner mennesker og 800.000 biler over Limfjorden.
Færgerne Pinen og Plagen var to ud af de fem færger, som hvert år fragtede 1,3 millioner mennesker og 800.000 biler over Limfjorden.

Da broen i 1970’erne blev bygget tog det også fire år. 
Byggeriet af Sallingsundbroen begyndte i 1973, efter at det havde været på tegnebrættet siden før anden verdenskrig.

Helt frem til broens indvielse sejlede fem færger dagligt i pendulfart. To af dem var de kendte færger Pinen og Plagen, og de var hvert år med til at fragte 1,3 millioner mennesker og 800.000 biler over Limfjorden.

Arbejdet foregik i 26 meters højde over Sallingsund.
Arbejdet foregik i 26 meters højde over Sallingsund.
Det var noget af et præcisionsarbejde at få samlet de mange støbte dele af broen.
Det var noget af et præcisionsarbejde at få samlet de mange støbte dele af broen.

Dronningen kørte først over broen

Det var en længe ventet og stor begivenhed, da broen endelig forbandt Mors til Salling og resten af Europa. Den stod klar til indvielse den 30. maj 1978. 

sallingsundbro 1 Kai Munch Knudsen

Her mødte 50.000 mennesker frem, da Dronning Margrethe og Prins Henrik som de første kunne krydse sundet i bil og køre over den 1,7 kilometer lange bro mellem Mors og Salling.

Dronning Margrethe og Prins Henrik som de første kunne krydse sundet i bil og køre over den 1,7 kilometer lange bro mellem Mors og Salling.
Dronning Margrethe og Prins Henrik som de første kunne krydse sundet i bil og køre over den 1,7 kilometer lange bro mellem Mors og Salling.

Det kostede godt 220 millioner kroner at opføre Sallingsundbroen. Det er halvdelene af den pris, det har kostet at renovere den – nemlig 110 millioner kroner.

Sidenhen blev broen landskendt, da den i 2009 kom på halvtredskronesedlen, og den dag i dag triller godt 11.000 biler dagligt over fjorden.