EU vil ændre lovgivning: - Vores køer kører allerede på første klasse

En kreaturhandler fra Holstebro frygter, at det vil få store konsekvenser for dansk eksport, at EU-kommissionen vil skærpe regler for transport af levende dyr.

aNDERS rASMUSSEN

Europa-Kommissionen foreslår at ændre de europæiske regler for dyretransporter. 

Men det er en unødvendig og meget bekostelig løsning for kreaturhandler Anders Rasmussen fra Holstebro. 

Han har investeret i syv speciallastbiler, som transporterer kvæg både i ind- og udland. Men hvis reglerne skal laves om, får det store konsekvenser for hans forretning.

- De her biler er specialindrettet til transport af dyr over længere afstande. Det er en kæmpe investering – en moderne bil til dyretransport koster i dag fem-seks millioner og er indrettet efter, at dyrene skal have det supergodt, når de er ude og køre med os. 

- Der er styr på vand, foder, luftmængde og temperaturen – alt er overvåget og monitoreret, og vi kan endda sidde hjemme på kontoret og følge sundhedstilstanden på vores transporter ude i verden, siger han.

Men det smarte ved lastbilerne er ikke meget værd, hvis reglerne bliver lavet om.

- Så skal vi til at køre med halvdelen af de kvæg, vi kører med i dag. Det får nogle kæmpe konsekvenser rent økonomisk i vores virksomhed, men der er også en regning, som skal placeres bagud til landmændene og dermed også forbrugerne, siger han.

Har fokus på dyrevelfærd

Udspillet er den første ændring af reglerne for dyretransport i 20 år. I følge Europa-kommissionen kommer den til at omfatte ”langt størstedelen” af de rundt regnet 1,6 milliarder dyr, der hvert år transporteres mellem EU-medlemslande.

Niels Fuglsang er Europa-Parlamentsmedlem for Socialdemokratiet og næstformand i Europa-Parlamentets dyrevelfærdsgruppe. Han mener, tiden er løbet fra lovgivningen, fordi mange flere dyr bliver transporteret end tidligere.

- Det er ikke dyrevelfærd, når man stuver alt for mange dyr ind i lastbiler og transporterer dem fra den ene ende af Europa til den anden bare for, at de skal slagtes. Derfor det her forslag, siger Niels Fuglsang, Europa-Parlamentsmedlem for Socialdemokratiet.

Anders Rasmussen undrer sig over, at der nu kommer et forslag om at ændre reglerne. Han mener, hans branche i forvejen har dyrevelfærd som højeste prioritet, og at det nu derfor bliver unødvendigt udskammet.

- Man skal huske på, at de danske landmænd producerer verdens bedste avlsdyr, som skal ud i verden. 

- Det er jo et helt erhverv, man går ind og regulerer og begrænser, og det gør man ikke for at skabe god dyrevelfærd, som vi ser det, for god dyrevelfærd bliver der skabt allerede i dag siger han.

EU glemmer vigtig detalje

Anders Rasmussen synes derimod, man glemmer to vigtige ting – miljø og økonomi.

- Hvis man går videre med det forslag, der er stillet nu, så vil det jo betyde, at vi skal køre dobbelt så mange gange med dyrene. Og det har jo nogle kæmpe konsekvenser – det højner ikke dyrevelfærden, men det forringer for alvor både miljø og økonomi. 

- Hvis vi kun skal have det halve antal dyr med, så er det klart, at det kan vi slet ikke se ind i, hvad det får af konsekvenser. Det vil jo være en kæmpe regning, som skal sendes videre til landmanden i sidste ende – og dermed også til forbrugerne.

Med det her forslag kommer kreaturhandler Anders Rasmussen til at skulle køre dobbelt så mange gange for at transportere det samme antal dyr. Er det ikke skidt for miljø og økonomi?

- Jo, og så skal vi måske overveje, om kvæg skal avles i andre lande end Danmark, så de ikke skal transporteres så langt, siger Niels Fuglsang.