Poul har købt en 50 tons tung biogas-lastbil: - Nu skal vi have en snak om afgifterne

Poul Jørgensen fra HV-transport har købt Danmarks første 50 tons lastbil, der kører på biogas. I dag slog flere politikere vejen forbi Herning for at se fremtidens lastbil.

0:53
Til august tager Poul Jørgensen sin nye lastbil i brug. Den skal pudsigt nok selv køre med biogasgylle.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

En 50 tons lastbil drevet af husdyrs efterladenskaber lyder usædvanligt. Ikke desto mindre er det, hvad de netop har købt hos HV-transport i Herning.

- Vi vil gerne vise og bevise, at man kan køre på det brændstof, siger vognmand Poul Jørgensen.

Det er da også Danmarks første 50 tons lastbil, der kører på biogas, som Poul Jørgensen og HV-transport til august kan tilføje til deres vognpark, der i forvejen består af 25 lastbiler.

- Den skal køre med biogasgylle, så det kan jo ikke være mere nærliggende, siger Poul Jørgensen, der har fået 60.000 kroner i støtte til købet af lastbilen.

Biogas-tanken på den nye lastbil er det eneste, der øjensynligt er anderledes i forhold til HV-transports 25 andre lastbiler.
Biogas-tanken på den nye lastbil er det eneste, der øjensynligt er anderledes i forhold til HV-transports 25 andre lastbiler.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Stor politisk interesse

Den nye grønne løsning i Herning har vakt stor opsigt. Flere folketings- og kommunalpolitikere har mandag taget turen til Herning for at se nærmere på det, der muligvis kan blive fremtidens lastbil.

- Jeg synes, det er spændende, når en lokal virksomhed vælger at gå forrest, siger Dennis Flydtkjær, der er medlem af Transportudvalget for Dansk Folkeparti.

Sammen med Biogas Danmark vil HV-transport gerne i dialog med politikerne om, hvordan man i fremtiden kan understøtte den grønne omstilling inden for den tunge transport.

- I transportbranchen vil vi gå forrest og presse lidt på. Vi ved, at borgerne i Danmark gerne vil have grøn energi, og så vil vi også gerne gøre lidt ved det, siger Poul Jørgensen.

Især mener HV-transport, at der skal fokus på de afgifter, der lige nu er på gassen. Poul Jørgensen mener nemlig ikke, at det er rimeligt, at man skal betale CO2-afgifter af brændstof, der er 100 procent CO2-neutralt.

- Det er lidt pudsigt, og det har vi brug for at få fokus på.

Dennis Flydtkjær erkender da også, at det er noget, politikerne skal have fokus på.

-Jeg synes, det er helt oplagt, at vi får justeret på de her afgifter. Både biogas og el til transport. Vi vil sådan set gerne have folk bruger gas eller el, og så giver det ikke så meget mening, at det faktisk i mange tilfælde er højere beskattet end det, vi gerne vil have folk væk fra; nemlig diesel. 

Ringkøbing-Skjern Kommune borgmester, Hans Østergaard (V), var også et smut i Herning i dag. HV-Transport har nemlig rødder i Hover, som ligger i den nordlige del af kommunen. 

Mandag var Biogas Danmark, HV-transport og flere politikere samlet for at drøfte biogas som fremtidig brændstof i transportbranchen.
Mandag var Biogas Danmark, HV-transport og flere politikere samlet for at drøfte biogas som fremtidig brændstof i transportbranchen.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST