Morgensang tilbage på skemaet: Man kan ikke være sur, når man synger

På Engbjergskolen i Snejbjerg har de genindført morgensangen på skoleskemaet. – Det giver en oplevelse fællesskab, siger skolelederen.

Morgensangen har fået et comeback på Engbjergskolen i Snejbjerg. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

1 af 2

Så er der både nogle små børnestemmer fra de lidt mindre klasser og nogle lidt større og dybere stemmer fra de større klasser

Gustav Rud Stubkjær Klausen,11-år, Engbjergskolen, Snejbjerg

De fleste, der gik i skole i 70 ´erne og endnu tidligere kan formentlig huske det.

Morgensangen i folkeskolen, hvor alle elever stod på rad og række og sang. 

På flere skoler vender morgensangen nu tilbage.

- Jeg er meget opmærksom på den styrke der er i at skabe fællesskaber via sang. Det at mødes og synge sammen, det er der et rigtig godt dannelsesaspekt i, siger skoleleder på Engbjergskolen i Snejbjerg Ulla Høgild Berg.

Alma Starcke Johansen og Gustav Rud Stubkjær Klausen er glade for den nye tradition, men det er også fint, at det kun er en gang om ugen. Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Her mødes eleverne en gang om ugen til morgensang. Og det er eleverne godt tilfredse med.

- Det giver lidt mere sammenhold på skolen, siger 10-årige Alma Starcke Johansen, der er elev på skolen.

- Det er hyggeligt at synge! Stemmer 11-årige Gustav Rud Stubkjær Klausen i.

Skolens leder besluttede at genindføre morgensangen sidste år, fordi hun syntes, at der manglede noget på skemaet.

- Jeg tror, at børnene finder ro i fællessamlingen. Man er bare til stede og synger. Man falder ligesom ned i et andet leje, siger Ulla Høgild Berg, skoleleder på Engbjergskolen.

  Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Blandede stemmer skaber fællesskab

- De ved, hvad de skal, og jeg tror faktisk, at de synes, at det er en rigtig dejlig stund, vi har sammen. Det giver en oplevelse af at være fælles. Og det giver en oplevelse af at løfte i flok. Det giver en oplevelse af glæde, siger skolelederen.

Den nye tradition kan gøre noget særligt for eleverne på tværs af klasserne.

- Så er der både nogle små børnestemmer fra de lidt mindre klasser og nogle lidt større og dybere stemmer fra de større klasser, siger 11-årige Gustav Rud Stubkjær Klausen.

- Og så kan man næsten ikke være sur, når man synger, siger han.

- Det er dejligt, for hvis man lige laver en fejl, så er der jo også andre, der synger. Så kan de lige støtte lidt op om en, siger Alma Starcke Johansen.

Læs også Kort eller lang? Ændring i de yngstes skoledag vækker både glæde og frustration

Komponist klapper i hænderne

Flere af de sange, som børnene synger, er skrevet af komponist Erik Sommer fra Nr. Nissum. Han er glad for, at flere skoler tager morgensangen til sig.

- At synge det er en livsytring. Der er også forskere, der kan vise, hvor vigtigt det er for fysiologien at synge, siger han.

- Jeg tror også, at i en tid hvor fokus er meget på egen duelighed og færdighed, at kunne læne sig tilbage i et fællesskab, har værdi.

Hør komponist Erik Sommer fortælle om morgensangens betydning i videoen herunder:

01:36

Erik Sommer har skrevet melodien til flere sange i højskolebogen og salmebogen. Video: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Luk video
03:12

Flere skoler sætter atter morgensang på skemaet. Det givet et fantastisk fællesskab, lyder argumentet.

Luk video