Jakob efter skift til MitID: - Det er grotesk, at man kan blive efterladt i ingenmandsland

Jakob Kjær fra Hammerum kan i øjeblikket ikke få adgang til sin erhvervskonto, fordi der er fejl i hans MitID. Han er frustreret over, at MitID ikke hjælper.

Jakob Kjær driver en økologisk ægproduktion ved Hammerum, og i øjeblikket kan han ikke betale sine regninger.
Jakob Kjær driver en økologisk ægproduktion ved Hammerum, og i øjeblikket kan han ikke betale sine regninger.
Opdatering

OPDATERING:

Jakob Kjær oplyser, at han nu har fået hjælp til at løse problemet. Han kom igennem MitIDs telefon onsdag morgen, hvor han var nummer 21 i køen.

    Inden sommeren 2022 skal midt- og vestjyderne skifte fra NemID til MitID, og det fører til at flere har brug for hjælp til at få styr på det nye system.

    En der netop har skiftet over til MitID er Jakob Kjær fra Hammerum. Han driver en økologisk ægproduktion, og derfor er han meget afhængig af at tilgå sin erhvervskonto, så han kan betale sine regninger.

    I øjeblikket er det dog ikke muligt for ham, for der er en fejl i hans MitID, og han kan ikke få nogen hjælp til at løse problemet.

    Ifølge Jakob Kjær har han snakket med sin bank, og det er dem, der har fortalt ham, at det er en fejl i hans MitID, og dermed dem der skal få det til at virke igen.

    - Jeg har prøvet at ringe til MitID på alle tidspunkter i deres åbningstid siden søndag. Men hver gang bliver der sagt, at de på grund af stor interesse ikke kan tage imod opkaldet, og så bliver der lagt på, forklarer Jakob Kjær.

    Mere bemanding på vej

    Ægproducenten er frustreret over, at han ikke ved, hvornår han igen får adgang til sin erhvervskonto.

    - Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg synes, det er grotesk, at man kan blive efterladt i ingenmandsland. Jeg synes, at man skulle lade NemID køre indtil MitID er ordentligt i gang, siger han. 

    I et skriftligt svar til TV MIDTVEST fortæller Digitaliseringsstyrelsen, at de er ved at finde flere folk til at sidde klar ved telefonen for at efterkomme de mange henvendelser.

    - Det er noget, vi tager meget seriøst, og vi gør alt, hvad vi kan, for at kunne nedbringe ventetiden og sikre, at vores support kan følge med. Vi øger bemandingen af MitID supporten med flere dygtige kollegaer til at hjælpe de mange, der ringer ind. 

    Digitaliseringsstyrelsen skriver også til TV MIDTVEST, at de anbefaler borgere at ringe i weekenden, hvor support også har åbent. 

    Styrelsen anbefaler dog, at man prøver at finde svar på sine spørgsmål i MitIDs hjælpeunivers, inden man ringer.