Grøn sjæl i modetøjsfirma: - Bæredygtighed er også en god profitskaber

Knowledge Cotton Apparel sælger organisk mode til mænd, kvinder og børn, og Herning-virksomheden har et mål om, at deres produktion skal være CO2-neutral.

I dag er det rettidigt omhu at tænke bæredygtigt. Men sådan var det ikke for 13 år siden, da Mads Mørup startede virksomheden Knowledge Cotton Apparel i Herning. Men han var ikke i tvivl om, at de modebrands, han ville sælge, skulle være bæredygtige og økologiske.

Mads Mørup har nemlig en grøn sjæl. En farve den har fået allerede fra barnsben, og det er hans far, der har malet den.

Faren startede en metervarefabrik, Mørup Stof, i Herning i 1969, og han havde allerede dengang fokus på bæredygtige principper og interesserede sig for, hvordan bomulden blev dyrket.

- Han var en ekstrem tidlig pioner i bæredygtig bomuld under certificerede forhold, og jeg har altid vidst, at hvis jeg skulle lave noget, så skulle det være bæredygtigt, fortæller Mads Mørup.

Og sådan er det blevet. Mørup og hans team sælger i dag organisk mode til mænd, kvinder og børn, og virksomheden har udviklet sig til en økologisk rollemodel.

- Den pionerånd, der er i virksomheden, er med til at sætte agendaen for, hvordan brandet bliver opfattet hos forbrugerne. Vi sælger certificeret rent tøj, vi vil genbruge, og vi vil være CO2-neutral - både i forsynings- og produktionsleddet, forklarer Mads Mørup.

Det sidste mål skulle gerne være opfyldt i 2025 og blive en realitet gennem en nær kontakt til de bomulds-bønder og fabrikker, der producerer tøjet.

- Flere af fabrikkerne har installeret solceller på taget, og flere af vores leverandører har bygget nye bæredygtige fabrikker, forklarer Mads Mørup og tilføjer, at virksomheden blandt andet også har plantet en skov i Indien sammen med en samarbejdspartner.

Mads Mørup modtog i 2019 prisen som den mest bæredygtige blandt 200 virksomheder i Region Midtjylland.
Mads Mørup modtog i 2019 prisen som den mest bæredygtige blandt 200 virksomheder i Region Midtjylland.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Knowledge Cotton Apparel kører med to hoved- og to mellemkollektioner om året. 50 procent bliver produceret i Indien, og resten i Kina, Tyrkiet og Portugal.

Stilen er casual og velegnet til udendørsaktiviteter. I denne sæson er der sendt 200.000 stykker tøj ud fra lageret, og medarbejderne har løbet stærkt for at kunne følge med. Brandet kan købes over hele Europa, men især tyskerne er begejstrede for det økologiske mærke. Her lander 50 procent af eksporten.

Gammelt bliver til nyt

Et nyt koncept er på trapperne og bliver formentligt lanceret til sommer. Det har fåret navnet Reborn og handler om genbrug.

- Vi fokuserer på at bruge det tøj, vi allerede har skabt. Det vil sige, vi trevler bomulden i brugt beklædning op og bruger det igen i nye styles. Det er et recycle-projekt, som vi glæder os til at sende på markedet, forklarer indkøbs- og produktionschef, Anders Langhoff-Jensen.

Det er ikke noget must, at man skal være det, når man bliver ansat i virksomheden, men han understreger, at det kommer helt af sig selv, at man ender som øko-hippie.

- Jeg har skiftet min garderobe ud og også været med til at få min familie og kæreste til at gå den vej. Jeg skulle ikke bruge særlig meget energi på at overtale dem. Når man tilegner sig viden om, hvad vores måde at producerer på betyder for klodens velbefindende, så bliver det hurtigt en fælles passion at vælge bæredygtige råvarer. Uanset om det handler om tøj eller mad, siger Søren Langhoff-Jensen.

Direktør Mads Mørup er stolt over, at virksomheden i dag har udviklet sig til en rollemodel og inspirerer andre. Det er tiltrængt i en tekstilbranche, der ligger højt på listen over miljøsyndere.

- Og gør man det rigtigt, så er bæredygtighed også en god profitskaber, tilføjer han.

Tema

Fast Arbejde