57 år med ræs i Resenbro: Henning har været med hele vejen

I 1966 åbnede en entreprenør fra Aarhus en racerbane oven på en gammel grusgrav i Resenbro ved Silkeborg. Henning Jakobsen var med på sidelinjen, og det er han endnu.

Jyllandsringen
Foto: Niels Viggo Troensegaard Bentsen, TV MIDTVEST

Orange veste, armbånd og oversigtskort. Det er de tre ting, som de frivillige på FDM Jyllandsringen får udleveret til en morgenbriefing, når de skal holde styr på alle tilskuerne til racerløbene.

Manden, der uddeler tingene, har mere erfaring med de 2.300 meter asfalt i Resenbro ved Silkeborg end de fleste. Henning Jakobsen var nemlig kun 19 år gammel, da han første gang satte sine ben på banen.

- Jeg har været med lige fra starten i 1966, fordi jeg elsker hele miljøet omkring motorsporten. Jeg har aldrig selv kørt i en racerbil, men jeg møder stadig folk, som var med til åbningsløbet i dag. Det er det, det handler om for mig, siger frivilligkoordinatoren.

Jyllandsringen kostede dengang 1,2 millioner kroner at bygge. Det svarer til cirka 13 millioner nutidskroner, men anlægget var også noget mere spartansk i de første år.

Efter FDM købte banen i 1974, er der kommet mange flere faciliteter til fordelt på de i alt 63 hektar areal.

Henning Jakobsen har været med fra begyndelsen. Dengang var han blot 19 år gammel.
Henning Jakobsen har været med fra begyndelsen. Dengang var han blot 19 år gammel.
Foto: Niels Viggo Troensegaard Bentsen, TV MIDTVEST

Fra grusgrav til eventcenter

Hvad der engang bare var en grusgrav, danner i dag rammen om mere end 450 arrangementer om året - og med kun 15 fastansatte er der rigeligt at se til på Danmarks længste racerbane.

I spidsen for det hele står Mona Jakobsen, og chefen for motorsportscentret ved faktisk nærmest intet om hurtige biler og larmende motorer.

- Nej, det gør jeg ikke. Jeg har en elbil, men heldigvis har jeg en masse kolleger med over 25 års erfaring indenfor det faglige omkring biler og motorsport, som jeg kan trække på, siger hun.

Mona Jakobsen, der står i spidsen for motorsportscenteret, ved stort set intet om biler.
Mona Jakobsen, der står i spidsen for motorsportscenteret, ved stort set intet om biler.
Foto: Niels Viggo Troensegaard Bentsen, TV MIDTVEST

Til løbsweekender vokser antallet af medhjælpere til knap 300 personer, som er en kombination af frivillige kræfter og freelance-ansatte. De skal blandt andet sørge for mad til omkring 1.000 VIP-gæster:

- Vi har flere selskaber med 2-300 gæster forskellige steder på banen, der alle sammen skal spise på én gang, og de skal jo aldrig have det samme, siger Tenna Märcher Lübbert, som er salgs- og eventkoordinator, men også selv styrter rundt og hjælper til.

Hvordan arbejdet ellers forløber med at afvikle sådan et racerløb, kan du blive klogere på i seneste afsnit af Fast Arbejde: