Energi-gigant ansætter ekstra personale: Skal hjælpe kunder med at udskyde regningen

Norlys har fået flere folk på lønningslisten. De skal blandt andet hjælpe nødstedte kunder.

Norlys Energi har ansat nye folk for at hjælpe økonomisk trængte energikunder.
Norlys Energi har ansat nye folk for at hjælpe økonomisk trængte energikunder.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

20 til 25 gange så ofte som sidste år.

Så ofte indgår energiselskabet Norlys frivillige afdragsordninger med deres el- og gaskunder, fordi det kniber med at betale regningerne.

Nu kan danskere så glæde sig over, de kan udskyde betalingen af deres energiregning og sprede den ud over flere år. Den såkaldte indefrysningsordning er en del af vinterhjælpspakken, der er en politisk aftale.

Hos Norlys har man ansat 70 medarbejdere de seneste måneder. 16 af dem er særligt uddannet til at tage sig af indefrysningsordningen.

- Vi har været under et massivt pres og har lavet ganske mange rekrutteringer for at sikre, vi har bemanding nok til at løse opgaverne, så vi kan vende tilbage til at have ordentlige svartider i vores kundeservice, siger Mads Brøgger, direktør for Norlys Energi.

Norlys og de andre energiselskaber kan fra i dag tilbyde kunderne at indefryse dele af deres regninger.

Hos selskabet Andel Energi havde 840 allerede meldt sig ordningen, da dagen var omme, skriver Ritzau.

- I første omgang kan man indfryse en del af sine elregninger i et år. Det efterfølgende år er afdragsfri. Derefter har man fire år, hvor man skal tilbagebetale gælden.

- Så alt i alt har ordningen en løbetid på seks år, siger Ole Christian Vestergaard, administrerende direktør i Andel Energi, til Ritzau.

Kan blive flere end 100.000 kunder

Norlys har hovedsæde i Silkeborg og har landet over 600.000 elkunder og 40.000 gaskunder. Langt størstedelen af kunderne har hjemme i Jylland.

Omtrent fem procent af kunderne har tilkendegivet, de vil takke ja til at sprede energiregningen ud over flere år. Mens det alt i alt er 20 procent, der overvejer det.

Altså kan man komme op over 100.000 kunder, der har brug for hjælp. Derfor har Norlys gjort deres til at automatisere så meget som muligt, samtidig med man har ansat folk.

Norlys tager 75 kroner i oprettelsesgebyr hos dem, der vil indefryse sine energiregninger. Herefter koster det 125 kroner om året.

Kunne I ikke godt som selskab æde det tab på 200 kroner?

- Det er i hvert fald også derfor, vi sætter det så billigt som muligt. Vi har haft stort fokus på at holde priserne så lave som muligt, siger Mads Brøgger.