Thylandia mister store dele af omsætningen – Coop træder til med ny salgskanal

Coronakrisen gør ondt på blandt andre Thylandia. Derfor har Coop stillet deres hjemmeside til rådighed til salg af virksomheders varer til private.

Thylandia er en af de virksomheder, der får hjælp af Coop (arkivbillede).
Thylandia er en af de virksomheder, der får hjælp af Coop (arkivbillede).
Foto: TV MIDTVEST

Coronakrisen rammer på forskellige niveauer landet over. Et af de steder, der er særligt hårdt ramt, er de små og mellemstore danske fødevareproducenter.

De er hårdt ramt, fordi deres normale salgskanal –restauranter og kantiner – lige nu enten er delvist eller helt lukkede.

For Spritfabrikken Thylandia i Thy er der dog lys i mørket. Det lys er tændt, fordi Coop har åbnet deres hjemmeside for salg af varer til private fra steder som netop Thylandia i stedet for de normale salgskanaler.

- Lige nu er mit fundament blevet noget skrøbeligt grundet corona-situationen. Mange af vores kunder har nemlig måttet lukke ned og sætter alt i tomgang i denne tid, og det betyder, at vi i øjeblikket mister al den omsætning, der normalt kom fra at sælge til special-butikker, restauranter og ferieområder. Derfor håber vi i stedet at nå ud til forbrugerne via dette nye tiltag, siger Morten Bang, der er ejer af Thylandia, i en pressemeddelelse fra Coop.

Thylandia er langt fra den eneste virksomhed, der har kontaktet Coop for at komme i gang med at sælge deres varer på Coops hjemmeside.

Travlhed hos Coop

Over 25 virksomheder har allerede kontaktet Coop med henblik på at kunne sælge på deres hjemmeside.

- Virksomhederne oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning, og udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer, forklarer Lasse Bolander, der er formand for Coop og fortsætter:

- Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere.

Der er derfor travlhed hos Coop, fordi der skal udvikles og implementeres flere ting, der kan hjælpe de små og mellemstore fødevarevirksomheder, så de også når ud på den anden side af coronakrisen.