Tysk tv-kampagne lokkede millioner til Danmark

Foto: TV MIDTVEST

Tysk tv-kampagne lokkede millioner til Danmark

En kampagne, der skal promovere den danske vestkyst over for tyske turister, er ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet nået ud til 17,6 millioner.

Billeder af børn der leger ved vandet, mens en mor nyder en god bog i første klitrække har kørt over primært tyske tv-skærme i løbet af 2016.

Og effekten har været stor ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet. Den samlede kampagne, der også kørte online, er nemlig nået ud til 17,6 millioner mennesker, og har givet 4,3 millioner lyst til at besøge Danmark.

02:40

Sjældent er der blevet udlejet så mange sommerhuse så tidligt på året. Novosol melder allerede næsten udsolgt for maj.

Luk video

Med vækstpakken 2014 fik VisitDenmark 10 millioner kroner i 2016 til at styrke markedsføringen af danske kyst- og naturområder i udlandet, herunder særligt i Tyskland.

Udlejningsfirmaet Novasol kunne mærke effekten af kampagnen allerede i februar. Her lå de 16-17 procent over niveauet fra 2015, der ellers var et rekordår. 

Erhvervs- og Vækstministeren er meget tilfreds med resultaterne. 

- Evalueringen viser, at det er muligt at opnå en stor effekt, når man gør en målrettet indsats for at styrke markedsføringen af den danske kyst- og naturturisme. En øget turisme i vores kyst- og naturområder er med til at sikre udvikling og vækst i hele landet, siger Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse. 

 

FAKTA

  • I juni 2014 indgik den daværende regering en aftale om en vækstpakke med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti. Heri blev det vedtaget at afsætte en pulje på 10 mio. kr. årligt i perioden 2016-17 til VisitDenmark med henblik på at styrke markedsføringen af danske kyst- og naturområder i udlandet, herunder særligt i Tyskland.
  • I 2016 blev de 10 mio. kr. fulgt op af 8,2 mio. kr. fra private og offentlige turismeaktører.
  • 17,6 mio. mennesker har fået kendskab til Danmark ved at have set kampagnen (målsætning = 3,7 mio.), og 4,3 mio. har fået præferencer for at rejse til Danmark (målsætning = 556.000).
  • Fra 1. januar 2016 til 31. oktober 2016 har der været en vækst på det tyske marked på 6 pct.