Tysk tv-kampagne lokkede millioner til Danmark

En kampagne, der skal promovere den danske vestkyst over for tyske turister, er ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet nået ud til 17,6 millioner.

Sommerhus
Foto: TV MIDTVEST

Billeder af børn der leger ved vandet, mens en mor nyder en god bog i første klitrække har kørt over primært tyske tv-skærme i løbet af 2016.

Og effekten har været stor ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet. Den samlede kampagne, der også kørte online, er nemlig nået ud til 17,6 millioner mennesker, og har givet 4,3 millioner lyst til at besøge Danmark.

2:40
Sjældent er der blevet udlejet så mange sommerhuse så tidligt på året. Novosol melder allerede næsten udsolgt for maj.

Med vækstpakken 2014 fik VisitDenmark 10 millioner kroner i 2016 til at styrke markedsføringen af danske kyst- og naturområder i udlandet, herunder særligt i Tyskland.

Udlejningsfirmaet Novasol kunne mærke effekten af kampagnen allerede i februar. Her lå de 16-17 procent over niveauet fra 2015, der ellers var et rekordår. 

Erhvervs- og Vækstministeren er meget tilfreds med resultaterne. 

- Evalueringen viser, at det er muligt at opnå en stor effekt, når man gør en målrettet indsats for at styrke markedsføringen af den danske kyst- og naturturisme. En øget turisme i vores kyst- og naturområder er med til at sikre udvikling og vækst i hele landet, siger Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse.