Slut med p-vagter i Struer: - Det er et stort problem

Regeringen har hævet afgifterne på parkeringsbøder, og det får nu konsekvenser i Struer kommune, der dropper p-vagter.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Shutterstock

Det er snart slut med parkeringsvagter i Struer kommune.

Som en direkte konsekvens af ændrede afgifter fra regeringens side har kommunen valgt at opsige kontrakten med de p-vagter, der har til opgave at håndtere ulovligt parkerede køretøjer.

Det sker, fordi en stor del af den økonomiske gevinst for kommunen er forsvundet, efter regeringen fra 1. januar valgte at hæve afgifterne, så kommuner i stedet for at aflevere 50 procent i parkeringsafgifter til staten i stedet skal aflevere 70 procent. Og når der også skal afleveres 50 procent til det p-selskab, der har opgaven i området, så er det en udgift for kommunen at holde styr på parkeringspladserne.

- Det er et stort problem, at staten har lavet en ny lovgivning, fordi mange kommuner kommer i klemme. De kan ikke få parkeringsordningerne til at løbe rundt, når staten skal have så stor en del af det beløb, der kommer ind. Så den lovgivning skal ændres snarest muligt, siger Jacob Bjerregaard fra Socialdemokratiet.

Formanden for Teknik,- Miljø- og Klimaudvalget i Venstre i Struer, Marianne Bredal, er enig med Jacob Bjerregaard i, at de hævede parkeringsafgifter er et problem.

- Jeg synes da bare, at det er en skjult skat, vi pålægger kommunerne og i sidste ende borgerne, siger hun.

Struer Kommune er et af de steder, hvor det ikke længere kan løbe rundt med parkeringsordningerne. Afgiftens stigning ville betyde, at kommunens udgifter til inddrivelse af parkeringsbøder ville stige med 60.000 kroner årligt, og derfor har kommunen taget konsekvensen.

De slutter sig nu til listen over kommuner, der ikke længere har parkeringsvagter til at tjekke, om borgere overholder parkeringsreglementet. I denne landsdel tæller listen eksempelvis også kommunerne Herning, Ikast-Brande, Holstebro og Ringkøbing-Skjern, hvor det nu er politiets opgave at håndtere ulovlige parkeringer.

Bilisterne blev brugt som pengemaskine, mener minister

Da afgiftsændringen blev vedtaget fra 50 til 70 procent var det økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille fra Liberal Alliance, der med et politisk flertal i ryggen stod i spidsen for det.

Politikerens tanker omkring afgiftsændringen var ikke på kommunerne i landet, men derimod på bilisterne, som han mente blev brugt som en pengemaskine.

- Det her handler om, at der er nogle kommuner, der har haft en tendens om at bruge bilisterne som en slags ”cash cow” til at hive penge ud til andre ting. Det vil vi ikke finde os i, og derfor lavede vi loven, siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille.

Ministeren kalder det imod lovens ånd og intention, at parkeringsbøder skal bruges til at dække kommunale udgifter. Men selv om loven nu er vedtaget, er Liberal Alliance-politikeren klar til at se, om den skal ændres, så p-vagterne ikke forsvinder helt fra landets parkeringspladser.

- Er der et hjørne af loven, der skal skæres til, så ser vi på det, og derfor indkalder jeg partierne (de partier, der har vedtaget loven, red.), så vi kan snakke om tingene.

2:32