Bevægelse på skoleskemaet i Midtjylland: Regionen er blandt de bedste

Region Midtjylland er blandt de bedste til at gøre bevægelse til en del af skoledagen. Det viser en ny undersøgelse af Dansk Skoleidræt og TrygFonden.

64 procent af folkeskolerne i regionen svarer, at de lever op til kravet om, at elever skal have mindst 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Landsgennemsnittet er 58 procent.
64 procent af folkeskolerne i regionen svarer, at de lever op til kravet om, at elever skal have mindst 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Landsgennemsnittet er 58 procent.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Folkeskoler i Region Midtjylland ligger blandt toppen, når det kommer til at gøre motion og bevægelse til en del af skoledagen for eleverne.

64 procent af folkeskolerne i regionen svarer, at de lever op til kravet om, at elever skal have mindst 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. 

Landsgennemsnittet er 58 procent, viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt og TrygFonden.

Store regionale forskelle

Der er større chance for at have bevægelse på skoleskemaet, hvis man bor i Jylland frem for Sjælland, viser undersøgelsen.

- Der tegner sig et ensartet billede alle fire år i streg med store geografiske forskelle, fortæller Bjørn Friis Neerfeldt, der er generalsekretær i Dansk Skoleidræt.

Der findes endnu ingen forklaringer på, hvad de regionale forskelle skyldes.

Men Dansk Skoleidræt peger på, at det blandt andet kan skyldes, hvilke fysiske rammer, skolerne har til rådighed, og hvilken kultur der er i området.

- I de mindre byer er der større kultur for at arbejde med foreningslivet som en del af skolen, og lærerne har måske en større tilknytning til idrætsforeninger, fortæller Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.

Der er intet forskningsmæssigt bevis for de mulige forklaringer.

På skolen i Halgård lidt uden for Holstebro har de fokus på bevægelse, og de har gode erfaringer med det.

-  Vi kan se, at det betyder meget for deres trivsel. Og det betyder meget, når man gerne vil have en alsidig og varieret skoledag med noget bevægelse i løbet af dagen, fortæller skoleleder Peter Fogde Mikkelsen.

Læreruddannelsen skal løftes

I undersøgelsen svarer 64 procent af lærerne og 72 procent af pædagogerne, at de mangler viden for bedre at kunne gøre bevægelse til en del af skoledagen.

Derfor mener DGI, Danmarks Idrætsforbund og Dansk Skoleidræt, at studerende på læreruddannelsen skal undervises i, hvordan man bruger bevægelse i undervisningen.

- Idræt og bevægelse skal være noget meningsfuldt, man indarbejder som en del af de boglige fag, siger Bjørn Friis Neerfeldt.

På Halgård Skole har lærerne godt fat i, hvordan man får motion ind i undervisningen.

- Det er vigtigt, at vi har nogle kollegaer, der er gode til at inspirere de andre kollegaer, siger skoleleder Peter Fogde Mikkelsen.

De tre idrætsorganisationer har siden 2015 efteruddannet over 3000 undervisere i bevægelse og idræt.