Lastbiler har flere bremsefejl end busser

Politiet finder oftere bremsefejl på lastbiler og anhængere end på busser. Hver ottende får klippet pladerne.

Foto: Scanpix / Iris

Der har været stort fokus på bussers trafiksikkerhed denne sommer, hvor politiet også har gennemført en række store kontroller.
    
De har vist, at bussernes bremser ofte i mange tilfælde er for dårlige og ikke lever op til færdselslovens krav.
    
Hver femte bus dumper således i bremsekontrollen, men problemet er faktisk endnu større for lastbilernes vedkommende, skriver DR.

Læs også Forældre i Bjerringbro: - Skolebusserne er farlige

Tal fra Rigspolitiet viser nemlig, at der er bremsefejl på mere end hver tredje tunge køretøj, som bliver kontrolleret. Og på hver ottende er fejlene så grelle, at nummerpladerne bliver klippet.

  Betegnelsen tunge køretøjer dækker over lastbiler og lastbiler med anhænger eller vogn bagpå. Og det er ofte anhængerne, den er gal med.
    
DTL, som er brancheorganisation for danske vognmænd, mener dog ikke, at tallet er alarmerende.
    
- De bremsefejl, der opdages, er tilsyneladende ikke så alvorlige, at det fører til ulykker.
    
- Jeg har ikke indtryk af, at de nogen og tredive procent bremsefejl er af en karakter, hvor det er farligt, siger Ove Holm, underdirektør i DTL, til DR.

Læs også Børnene må forlade bussen – ellers kan den ikke komme over bakken

 Jan Villadsen, som er formand for 3F Transport, der blandt andet organiserer lastbilchauffører, er dog ikke enig.
    
- For os er det helt vanvittigt, at så mange lastbiler har bremseproblemer.
    
- Hvis en lastbil ikke kan bremse, er der en kæmpe risiko - ikke kun for chaufføren, men også for andre trafikanter, siger han til DR.
    
DTL fortæller, at de danske regler er skrappere end i resten af EU. Man vil nu holde møde med Færdselsstyrelsen for at blive klogere på, hvor problemet ligger.
    
/ritzau/

Læs også Bus-charmetur med vrede forældre