Læsehunde hjælper børn til at læse bedre

På Herning Bibliotek har de indført læsehunde. Hunde der lytter, når børnene læser, og det giver gode resultater for børn med læsevanskeligheder.

Der findes besøgshunde, førerhunde og terapihunde, men nu er der også kommet læsehunde til regionen. Læsehunden er en hund, der er en tålmodig lytter og som skal hjælpe børn med læsningen.

En gang om ugen læser pigerne Sophie Fabricius Hansen og Elisabeth Ane Lindvig historier højt for Læsehunden Dina. Dina er en Golden Doodle, og selvom hunden kun lytter, så hjælper den alligevel pigerne til at blive bedre til at læse

- Det er måske lidt hyggeligere end oppe på skolen, hvor man læser sammen med en lærer, siger Elisabeth Ane Lindvig fra 2. klasse i Vildbjerg.

- Når man sidder med en læsehund, så falder man lidt mere til ro, og så bliver man lidt mere afslappet, siger Sophie Fabricius Hansen fra 5. klasse i Vildbjerg.

Det er Randi Østergaard, der ejer Dina, og hun er også med på biblioteket, når Dina skal være læsehund. Men hun understreger, at det er hunden og ikke mennesket, der læses for.

- Dina brokker sig jo ikke, hvis de læser forkert eller går i stå, så er hun fuldstændig ligeglad, siger Randi Østergaard.

Det er foreningen Læsehunde, der matcher hund og barn. Foreningen har eksisteret et år og startede som et pilotprojekt med fire hunde og deres ejere. Mie Hald er med til at uddanne nye læsehunde og deres ejere, for det er vigtigt, at det er den rigtige hund, der skal lægge øre til historierne.

- De børn, vi henvender os til, er jo børn, der af den ene eller anden grund har mistet motivationen for at læse, og det, vi skaber sammen med hundene, det er et trygt rum, hvor de kan læse uden at blive målt og vejet, siger Mie Hald, der er medstifter af foreningen Læsehunde.

Det er godt en måned siden, at den første historie blev læst højt for Dina på Herning Bibliotek. Læsehunden skal give børnene tryghed, motivation og lyst til at læse. Ifølge børnebibliotekaren på Herning Bibliotek, Anni Lauritsen, er det vigtigt at hjælpe de læseudfordrede børn med en læsehund.

- Vi har tit erfaring med, at det for de her børn, der har svært ved at læse, er lidt et tabu, og det er rart at være i sådan en tvangsfri atmosfære, siger Anni Lauritsen.

I foreningen Læsehunde oplever de, at højtlæsningen for menneskets bedste ven hjælper børnene.

- Det, vi får at vide, er, at børnene bliver begejstrede for at læse. De kommer med ny selvtillid på bibliotekerne. Der er også nogle børn, der springer flere klassetrin i forhold til deres læseniveau, lyder det fra Mie Hald.

Både Elisabeth og Sophie skal blive ved med at læse for Dina indtil påske, men allerede nu er de blevet mere motiverede til at læse.

- Hvis jeg sidder i skolen og sådan noget, og vi får at vide, at vi skal til at læse, så før var det sådan 'ååh nej, ikke nu igen', men nu er det sådan yes-agtigt, lyder det fra Sophie Fabricius Hansen.

Også Elisabeth Ane Lindvig har fundet lysten til at læse frem.

-Jeg gad ikke at læse. Jeg ville hellere se i-pad og noget andet, men så da jeg begyndte hernede, så fandt jeg ud af, at det at læse, det var sådan meget bedre end at sidde og se i-pad, siger Elisabeth Ane Lindvig fra 2. klasse i Vildbjerg.

Det er børn fra 1.-5. klasse der kan få en læsehund. Og det første år har der været knap 70 børn, der har læst historier for 50 forskellige hunde. Et læseforløb varer typisk seks uger. Udover læsningen øver hund og børn også kunstner - på den måde lærer de hinanden at kende og så falder både de to- og firbenede til ro. Her i landsdelen er konceptet med læsehunde også at finde på Holstebro Bibliotek, hvor de skal i gang med at uddanne fem nye læsehunde og deres ejere.