HF-elever: Nej tak til nye adgangskrav

Flere regionale HF-elever er uforstående over for regeringens planlagte adgangskrav til de gymnasiale uddannelser.

Regeringen har i dag præsenteret et udspil til den nye gymnasiereform. Her vil regeringen skærpe adgangskravene på gymnasialuddannelserne STX, HHX, HTX og HF. Som ansøger til uddannelserne skal man for at blive optaget have en minimumskarakter på fire i henholdsvis dansk og matematik. På Viborg Gymnasium tror HF-eleven Helle Skov Midjord ikke på, at hun havde klaret adgangskravene.

- Jeg ved ikke, hvor jeg havde siddet, hvis adgangskravene havde været her nu. Jeg var i hvert fald ikke kommet ind. Selvom jeg i tiendeklasse fik 12 i dansk, dumpede jeg i matematik, og så jeg ville jeg ikke opfylde adgangskravene. Man skal kigge på det enkelte menneske. Jeg kommer ud herfra med et godt gennemsnit, fordi jeg viser, hvad jeg kan. Det har jeg bare ikke vist før nu, siger Helle Skov Midjord, som bakkes op af Emilie Krath, der ligeledes går på HF-uddannelsen

- Det her konkurrenceræs med karakterer har ikke noget at gøre med ens værdier og ens grundlag for, hvad man kan, og hvad man vil. Jeg tror, at mange vil falde igennem og få knust sine drømme, og det, kan jeg ikke se, er gavnligt for samfundet – heller ikke økonomisk.

Samme tendens i Tarm

22-årige Pernille Lundager Fauerby går i 1. HF på Vestjysk Gymnasium, og hun tror heller ikke på sin egen på uddannelsen med de nye optagelseskrav.

- Hvis optagelseskravene havde været der, da jeg søgte ind, ville det have gjort det sværere for mig at blive optaget. Jeg skulle have læst op på forskellige fag. Hvis det var tilfældet, havde jeg nok fundet på noget andet, siger Pernille Lundager Fauerby.

Regeringen åbner i sit gymnasieudspil op for, at de elever, som ikke kan opfylde karakterkravet på fire, får mulighed for at blive optaget på HF gennem en individuel vurdering på baggrund af personlige og faglige forudsætninger for at bestå en HF-uddannelse, men det giver Emilie Krath fra Viborg ikke meget for.

- Når man kommer til den samtale, vil man nok føle, at man ikke er god nok, så allerede der er man måske skuffet og ked af det. Den indivuduelle samtale burde ikke tage udgangspunkt i karakteren. De burde tage alle ind og derfra se på enkelte menneske