Forskningsprojekt: Antallet af tomme lastbiler skal ned

Foto: Poul Erik Sørensen, TV MIDTVEST

Forskningsprojekt: Antallet af tomme lastbiler skal ned

Nyt forskningprojekt skal få transportbranchen til at snakke sammen for at nedbringe antallet af tomme lastbiler på vejene.

Danske lastbiler kørte i 2015 over 1.5 milliarder kilometer med forskelligt gods - det svarer til 39.000 gange rundt om jorden. Men ifølge en opgørelse fra EU-landene kører hver fjerde lastbil, man møder på vejene, uden gods. Det skal et nyt forskningsprojekt fra Aalborg Universitet nu lave om på, blandt andet ved at styrke samarbejdet i transportbranchen. Og projektet bliver hilst velkommen af Freja Tranport med hovedkvarter i Skive.

- For at få de kombinationer til at gå op med at få leveret og afhentet godset hos kunder til enhver tid, så kan det sagtens ske, at vi bliver nødt til at køre med både delvis tomme og helt tomme lastbiler, konstaterer Lars Bakkegaard, der er økonomichef i Freja Transport i Skive.

Ifølge en opgørelse fragter lastbilerne i gennemsnit kun 57 procent af det, de egentlig har plads til. Og for at udnytte timerne på landevejene bedre, har forskerne rettet blikket mod et øget samarbejde i transportbranchen.

- Der kunne sagtens være en situation, hvor Freja kører et halvt lastvognslæs fra Skive til Thyborøn, samtidig med at Danske Fragtmænd måske kører et halvt læs fra Aarhus til Thyborøn. Det var måske smartere, hvis man samarbejdede, siger Kristian Hegner Reinau, Forskningsleder og lektor ved Aalborg Universitet.

Målet er nu at udvikle et fælles IT-værktøj, som med kørselsinformationer fra firmaerne kan være med til at fylde lastbilerne. 

- Det skal være en model, som siger, at nu er der noget tilgængeligt gods eller noget tilgængeligt kapacitet i det område, som vi hver især kan køre for vores kollegaer. Det giver en lavere pris for os og for dem, fordi der er en bedre fyldningsgrad på bilen, siger Lars Bakkegaard. 

- Vi kan jo se, at der er en fidus i at samarbejde, og den hedder økonomi, og samtidig får samfundet mindre trængsel og mindre kørsel og co2-udledning, så det er sådan set en win-situation for alle parter, fastslår Kristian Hegner Reinau.

Ud over Freja Transport fra Skive stiller Danske Fragtmænd også data til rådighed for det ambitiøse forskningsprojekt. 

02:27 Luk video