Forhandlere frygter ikke Silkeborg-motorvej

Selvom den nye motorvej gennem Silkeborg vil koste forhandlerne på byens Ringgade kunder, så frygter de ikke for fremtiden.

Ved åbningen af motorvejen vil størstedelen af bilisterne skifte Ringvejen i Silkeborg ud med den nye motorvej. Ifølge tal fra vejdirektoratet vil trafikken blive halveret og visse steder falde med helt op til 80 procent på byens Ringgade. Den nye motorvej bliver dermed lig med et stort tab af forbipasserende og potentielle kunder for Ringvejens forhandlere.

- Vi er afhængige af den trafik, der kommer herude, og selvfølgelig vil den falde kraftigt fra på mandag, og der forventer jeg da også et fald i min omsætning i min butik. Men Erfaringer viser fra andre kollegaer, der har prøvet det i de tidlige år, at man falder brat lige i starten, og så kommer omsætningen stille og roligt tilbage igen, siger Karsten Jensen, forpagter, Cirkle K.

I weekenden åbner Silkeborgmotorvejen så efter en lang historisk og politisk proces. For 25 år siden blev de første planer om en motorvej helt fra Aarhus til Herning præsenteret. Lige siden har bekymringer været store, men derfor ser de forretningsdrivende på Ringvejen i Silkeborg alligevel fremad.

- Nu har vi eksisteret i et godt stykke tid, og folk har set os, så vi tror på, at vi er kommet på landkortet, og at folk nok skal finde os stadigvæk, siger Lars Nørremark, indehaver, Auto Welt.

Silkeborgmotorvejen fra Funder vest for Silkeborg til Låsby i øst bliver en af Danmarks smukkeste, men også dyreste motorveje.  Motorvejen har et budget på 6,3 mia. kroner. Med 29 kilometer ny asfalt koster det cirka 217 mio. kroner per kilometer. Til sammenligning koster den kommende motorvej mellem Holstebro og Herning omkring 100 mio. kroner per kilometer - 3,9 mia. kroner for 40 km.)