Skoleelever kan prøve håndværk af i container: Ekspert vil have det ind i undervisningen i stedet

En forsker giver ikke meget for en container, hvor skoleelever kan prøve forskellige håndværk af. Det skal ind i undervisningen. Også den boglige.

Sådan her ser det ud ved Sødalskolen i Løvel. Skoleelever prøver forskellige håndværk af.
Sådan her ser det ud ved Sødalskolen i Løvel. Skoleelever prøver forskellige håndværk af.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Der blev savet og hamret igennem på Sødalskolen i Løvel ved Viborg mandag. Eleverne fra skolens 2. og 4. klasse var de første til at prøve kræfter med Viborg Kommunes nye omrejsende tømrerværksted, Bygge-Boxen. 

Det rullende værksted er kommunens seneste forsøg på at få flere børn og unge til at gå håndværker-vejen.

- Jeg synes, at det er væsentligt, at børnene lærer håndværk. Der er ikke mange, der går hjemme på værkstedet med mor og far og laver små biler og fuglekasser, og der mener jeg, at vi har en opgave i skolen med at give dem viden om det håndværksmæssige. Vi har nok akademikere - vi skal have nogle, der kan noget med hænderne, siger lærer Birgit Bach, der underviser i håndværk og design på skolen.

Ifølge en af landets førende eksperter i folkeskolen hjælper det dog ikke med små, korte projekter i undervisningen, hvis målet er at præge eleverne i retningen af erhvervsuddannelserne. 

- Jeg synes, at det er rigtig godt, at man har sådan nogle projekter, hvor man sætter en container ud, og man får mulighed for at stifte bekendtskab med de håndværksmæssige fag, men jeg tror bare, at det er endnu vigtigere at tænke det ind i det almindelige fag, fordi det er det, skolen er bygget op omkring.

- Det er dér, hvor vi har den langsigtede og blivende betydning hos eleverne, så man skal i hvert fald kombinere de mindre projekter med det lange, seje træk, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef ved professionshøjskolen VIA University College. 

Også i de boglige fag

Når Andreas Rasch-Christensen siger det, er det ikke kun i de kreative fag med hænderne, han tænker.

- Der er fokus på håndværk og design som et selvstændigt fag, og det er vigtigt, men jeg tror også, at det er vigtigt at tænke det ind i de boglige fag. Ikke bare for at komme de elever i møde, som er meget praktiske, men også de elever, som tænker meget bogligt. De har netop også brug for at få nogle af de her sider ind. Så det er vigtigt at have et fag omkring det, men det er også vigtigt at tænke det ind som element i de andre fag.

2:08