Forsøg stopper: Delebiler i landdistrikter er en fiasko

Viborg kommune stopper forsøget med delebiler i landdistrikter, da de simpelthen ikke bliver brugt.

Alle med et gyldigt kørekort, kunne låne delebilen. Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Viborg kommune satte i maj måned gang i et forsøg med seks delebiler fordelt i kommunens landdistrikter, men forsøget er blevet en stor fiasko. Derudover blev der også sat tre minibusser på vejene, og for dem gik det bedre.

Siden bilerne blev sat ud i henholdsvis Kjeldberg, Vammen og fire styks i Fjordklyngen, har de bare samlet støv.

- Alle synes, det var en god idé, men det har vist sig, at ingen bruger dem, siger Inge Carlskov, der er formand for Fjordklyngen, der er et samarbejde mellem landsbyerne Låstrup, Nr. Rind, Skals, Skringstrup, Sundstrup og Ulbjerg.

Så meget kostede det

En delebil

  • 2,60 kroner pr. kilometer
  • 10 kroner i timen
  • Gratis brændstof

En minibus

  • 2 kroner pr. kilometer
  • Man betaler selv brændstof

Viborg kommune stod for at betale brugernes medlemskab og forsikring hos Byens Bil, der stod bag de seks biler og tre busser.

Se mere

Delebilerne blev støttet af Transportministeriet for at finde løsninger, der kunne forbedre infrastrukturen i de tyndt befolkede områder. Forsøgsperioden var planlagt til et halvt år med mulighed for forlængelse, hvis det gik godt, men nu har man valgt at træde på bremsen.

- De små delebiler er ikke blevet brugt nok, og det forsøg stopper vi nu, siger Thorkild Vestergaard, der er projektleder hos Viborg kommune.  

Så langt har bilerne kørt

Sundstrup: 700 kilometer

Skals: 1382 kilometer

Kjeldberg: 1557 kilometer

Ulbjerg: 2458 kilometer

Vammen: 4500 kilometer

Låstrup: 4600 kilometer

Et halvt år er for kort tid

Inge Carlskov peger på, at forsøgsperioden er for kort til, at familier for alvor tager projektet til sig. Det kræver en for stor omlægning af hverdagen.

- Et halvt års forsøg dur ikke. Man afskaffer ikke sin bil nummer to, fordi der står en delebil i et halvt år. Så har man kun brugt delebilen, hvis ens egen bil er på værksted. Hvis den var der altid, ville man måske droppe nummer to, siger hun.

Forsøget i Viborg kommune har dog ikke kun spillet fallit, da man også har haft et forsøg med minibusser.

01:41

Se et indslag fra maj 2018, hvor de i landsbyerne glæder sig til de nye biler.

Luk video

Minibusser bliver brugt

Da der blev placeret seks delebiler rundt i yderområderne, blev der samtidig placeret tre minibusser. De blev parkeret i henholdsvis Vridsted, Låstrup og i Hvam, og de har kørt betydeligt flere kilometer.

Her har de været populære, hvis man skulle på weekendtur med familien, og man kunne undgå at køre i flere biler. Derudover kørte minibussen fra Låstrup hver torsdag en indkøbstur til Skals, som man kunne komme med på for 20 kroner – og bussen blev kørt af frivillige.

- Vi vil tale med transportministeriet om at forlænge landsbybusserne ind i 2019 og 2020, siger Thorkild Vestergaard.

Viborg kommune har nu sendt en evaluering ud til borgerne for at finde ud af, hvad der gik godt – og hvad der gik knap så godt.