Benjamin var ikke skole i to år, men efterskolen har fundet en løsning

En ny ordning gør, at en række elever med særlige behov klarer sig bedre på Galtrup efterskole.

2:19
Lær mere om ordningen her.

- Jeg har haft mange problemer med depression, angst, stress og til dels noget paranoia. Har det stadig lidt, fortæller Benjamin Linnemann.

Han går i 9. klasse på Galtrup Efterskole på Mors. Inden han begyndte på efterskolen for to et halvt år siden, havde han ikke været i skole i to år.

- Der skulle opbygges en hverdag, en struktur og et fundament for, at han kunne begynde at gå i skole igen, forklarer hans mentor Mathias Heindorf Albertsen.

Benjamin Linnemann og Mathias Heindorf Albertsen mødes fast en gang hver uge, og derudover er der også mulighed for sms-kontakt døgnet rundt.

Benjamin med sin mentor Mathias.
Benjamin med sin mentor Mathias.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Mentorordning virker

Netop det at Benjamin Linnemann har en mentor er noget nyt, som efterskolen er startet med.

Det startede sidste skoleår, hvor elever med særlige behov kunne få ekstra støtte til at klare efterskoleåret både personligt og fagligt. Ordningen blev så stor en succes, at den nu er blevet udvidet til flere elever og gjort permanent.

- Vi så jo, at eleverne for det første fik den støtte, som de havde brug for. Men også at der næsten intet frafald var blandt mentoreleverne, som ellers er en frafaldstruet elevgruppe, fortæller efterskolens forstander, Jens Hvid.

Eleverne vokser

Sidste år var der 12 elever i ordningen. I år er der 18. Eleverne er fordelt på to mentorer.

Karin Sandal Hansen er ordningens anden mentor, og hun er blandt andet mentor for 9. klasse-eleven Cecilie Mathiesen.

- Jeg tog imod en Cecilie, som var nervøs for, om det her kunne gennemføres, og nu synes jeg, at vi er ved at være på rette spor, fortæller hun.

Karin og Cecilie.
Karin og Cecilie.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Mathias Heindorf Albrtsen stemmer i.

- Benjamin går i skole nu, og det er et succeskriterie udover alt, hvad vi havde håbet på, siger han.

De to mentorer bruger halvdelen af deres arbejdstid på mentorordningen. I resten af deres arbejdstid fungerer de som almindelige lærer på efterskolen.