Sound on/off

Ubådsjagt på havets bund

Der findes ingen i verden, der har scannet Nordsøen så systematisk som Gert Normann Andersen i jagten på skibsvrag på havets bund.

Den sidste ekspedition var fra den 4. til 9. marts 2020, hvor Gert Normann var på jagt efter sunkne ubåde.

Med 26 mand ombord var det den hidtil største ekspedition, Gert Normann Andersen har stået i spidsen for.

Ekspeditionen blev en stor succes. Der blev fundet ikke mindre end to ubåde, som har været savnet og eftersøgt i mange år.

TV MIDTVEST var med ombord, og her kan I læse en beretning fra turen.

Polsk delegation ombord

Otte af de 26 mand ombord er fra Polen fra organisationen Santi Odnaleźć Orła, som oversat betyder Santi find Ørnen. Santi er et firma, der sælger dykkerudstyr. Inden for tørdragter er firmaet det største i verden, og det er stifter og direktør Tomasz Stachura, som har oprettet nonprofitorganisationen ”Santi find Orzel”, hvis eneste formål er at finde ubåden Orzel, som på dansk betyder Ørnen.

Ubådsekspeditionens deltagere ombord på skibet Vina 4. marts 2020. Fra TV MIDTVEST deltog fotograf Hans Vittarp og journalist Anne Moulvad.

Ubåden Orzel er for Polen, hvad Titanic er for verden.

Tomasz Stachura

- Ung som gammel i Polen kender historien om ubåden Orzel. Jeg er vokset op med historien, og hvis vi finder Orzel, så er det fantastisk for Polen, fortæller Tomasz Stachura, der lige er ankommet til skibet Vina i Thyborøn efter mange timers kørsel fra Polen.

For ”Santi find Orzel” er det den niende ekspedition på syv år efter ubåden Orzel.

Med ombord er også Gert Normann Andersens dykkere og personale på skibet, som ejes af JD-Contractor med hovedsæde i Holstebro.

Familiefirmaet er stiftet af Gert Normann Andersen, og normalt arbejder firmaets skibe på verdens have for at nedpløje søkabler i havbunden.

Gert Normann Andersen er også stifter af Sea War Museet i Thyborøn. Det er hans store passion, og efter at hans søn er blevet adm. direktør i JD- Contractor, har han fået mere tid til jagten efter vrag på havets bund.

Gert Normann Andersen er stifter af Sea War Museet i Thyborøn, som hovedsageligt omhandler 1. Verdenskrig.

- Vi indsamler altid materiale og nye historier til vores museum. Når JD-Contractors skibe ikke er i arbejde på grund af vejret, så kan jeg bruge dem til en ekspedition for museet. Ellers ville det økonomisk ikke være muligt, da det koster cirka 200.000 kroner om dagen at bruge skibet Vina, oplyser Gert Normann Andersen.

Gert Normann Andersen

Født 1948 i Holstebro

Søn af Jutta Elisabeth Andersen og Normann Andersen overpostbud og  MF for S.

Gift med Anne Karin Andersen i 23 år – nu samlevende med Bente Dejligbjerg i 29 år.

Har sønnerne Dennis og Rasmus. Sidst nævnte Adm. direktør for familiefirmaet JD-Contractor.

Gik i skole i Holstebro til og med 8. klasse.

1965: Medstifter af dykkerklubben ”Delfinen” i Holstebro

1968: Søfartsuddannelse ved Søfartsskolen i Frederikshavn og sejlede efterfølgende jorden rundt.

1970-1971: Uddannet svømmedykker, hjelmdykker og dybhavsdykker ved Søværnets Dykkerskole.

1972: Etablering af dykker- og entreprenørvirksomhed Jydsk Dykkerfirma senere JD-Contractor A/S.  

1987: Udgav bogen ”Skibsvrag ved Vestkysten”

1992: Den 3. april indviedes Strandingsmuseet i Thorsminde.

2001: I april åbnede etape 2 på Strandingsmuseet.

2005: Fik tildelt Nelson Societys medalje til minde om slaget ved Trafalgar, som hæder for det arbejde han har lavet under udgravningen af HMS ”St. George”.

2012: Udgav bogen ”Gert Normann”. Revideret 2016 med ny titel ”Et dykkereventyr”

2015: Sea War Museum Jutland i Thyborøn indvies.

2016: Mindepark for Jyllandslaget i Thyborøn indvies

2018: Tegninger til det nye Eksplosionsmuseum laves.

  • Har været på mange af ekspeditioner på havet i samarbejde med museer og organisationer.
  • Har holdt et utal af foredrag om søfart, marinarkæologi, dykning og skibsvrag over hele Danmark.
  • Har deltaget i historiske arrangementer og konferencer om maritim historie og marinarkæologi og skrevet flere artikler inden for emnet i årbøger, tidsskrifter og foreningsblade.
Se mere

Havbundens mysterier opklares

Inden for de sidste seks år har Gert Normann Andersen været på 26 ekspeditioner efter vrag. De fleste i Nordsøen, hvor der er fundet ikke mindre end 673 vrag.

Det er enormt spændende, hver eneste gang vi opklarer mysterier og løser gåder.

Gert Normann Andersen

Gert Normann Andersen og hans mandskab har på tidligere ekspeditioner fundet 36 ubåde i farvandene omkring Danmark via scanninger af havets bund.

Sidste år scannede Gert Normann en ubåd 15 timers sejlads fra Thyborøn i Nordsøen. Det er den ubåd, som i første omgang skal undersøges nærmere af ekspeditionen, nu også med dykkere.

Første position på ekspeditionen for skibet Vina lå 15 timers sejlads fra Thyborøn, 143 kilometer direkte nord for den hollandske ø Terschelling.

- Vi er via opmålinger nået frem til at ubåden enten kan være polske Orzel eller engelske HMS L 10. Vores dykninger vil opklare mysteriet, men lige meget om det er den ene eller den anden ubåd, så er det en sensation, for de er begge sjældne og eftersøgte, fortæller Gert Normann Andersen.

Ubåden Orzel forsvandt sporløst

Historien om den polske ubåd begynder i september 1939, da tyskerne invaderede Polen. Det blev starten på 2. Verdenskrig.

Orzel var på patrulje i Østersøen, da 2. Verdenskrig brød ud. Den sejlede i havn i neutrale Estland, der dog efter tysk opfordring tilbageholdt ubåden og besætningen og fjernede de fleste våben ombord.

Efter fire dage tog besætningen kontrollen over ubåden igen og bragte den ud i Østersøen. Den begav sig ud på en farefuld rejse gennem tyske og sovjetisk kontrollerede farvande.

Ubåden kom sikkert frem til Storbritannien i oktober 1939 og blev en del af den engelsk flåde, Royal Navy.

Med kaptajn Jan Grudzinski i spidsen og nye våben ombord patruljerede ubåden i Nordsøen.

I forbindelse med invasionen i Norge sænkede Orzel det tyske troppetransportskib Rio de Janeiro ud for Lillesand den 8. april 1940.

Den 23. maj 1940 tog Orzel på sin syvende patruljetur. Det blev den sidste tur. Den forsvandt sporløst med 54 mand ombord.

I avisen The Times kunne man den 13. juni 1940 læse, at Orzel formodes at være tabt.

ORP Orzel 85 A (polsk for ”Ørn”)

Polsk ubåd, som aldrig er fundet

Bygget hos Damen Schelde Naval Shipbuilding, Holland 1938

Søsat 15. januar 1938

Meldt tabt 8. juni 1940 under 2. Verdenskrig med 54 mand.

Type Orzel-klasse ubåd

Længde 84 m

Dæksbredde 6,7 m

Hastighed 35,9 km. i timen

Mission: Angribe Nazitysklands skibe i Nordsøen under 2. Verdenskrig.

Historie: Tilsluttede sig den engelske flåde Royal Navy i sep. 1939.
Sænkede det tyske troppetransportskib MS Rio de Janeiro udenfor Lillesand d. 8. april 1940.
Affyrer 10. april 1940 to torpedoer mod det tyske patruljeskib V 705 i Skagerrak, men rammer ikke.
Afsejler på sin 7. patruljetur 23. maj 1940
Svarer ikke på radiobesked den 1. juni 1040.

Se mere

Ubåden L 10 sank under 1. Verdenskrig

Den engelske ubåd sank i en træfning med tyskerne, hvor der også sank to torpedobåde. Det fremgår af historiske arkiver, men ingen har siden fundet L 10 på havets bund.

Gert Normann Andersen følger med i undervandsoptagelserne ombord på Vina.

Dykkerne ombord på Vina sendes den 5. marts 2020 i aktion til havbunden. Ret hurtigt viser det sig, at ubådsvraget ikke kan være ubåden Orzel. Der er for mange detaljer, der ikke stemmer overens med tegninger af ubåden.

For mig er det en sensation. Ubåden viser sig at være den engelske L 10.

Gert Normann Andersen

Gert Normann Andersen var ikke i tvivl, da han så, at tårnet på ubåden var af messing. De engelske ubåde havde under 1. Verdenskrig tårne af messing af hensyn til deres kompas, som var placeret i toppen af tårnet. Kompasset ville ikke kunne fungere, hvis det var af jern.

For første gang i 102 år var der mennesker ved ubåden igen. Den sank med 39 mand ombord i oktober 1918.

På undervandsoptagelserne kan man se, at lugen til torpedoerne på ubåden er lukket. Det betyder, at L 10 forsøgte at flygte ved at dykke, men blev beskudt af tyskerne oven vande.

Og det blev L 10´s skæbne. Kort forinden L 10 sank, havde den sænket en af tyskernes torpedobåde. Den båd ligger også på havets bund 160 meter fra L 10.

Den 23- årige matros Edward James Pulman døde ombord på L 10 i 1918 sammen med 38 andre.

Det lykkedes at få bjerget en plade med op fra havets dyb med tekst på. Efter rengøring viste pladen sig at være et låg til en elboks til ubådskompasset på L10.

- I internationalt farvand må vi tage alt med op, men det gør vi ikke. Englænderne vil ikke have, at man bjerger deres krigsvrag. Vi tager kun enkelte genstande med op for at identificere vraget. Vi kunne aldrig finde på at bjerge op i store mængder. Det er der nogle vragfiskere, der gør. De tager alt metal op, og sælger det som skrot.

Det rengjorte låg til en el boks med engelsk tekst på, som blev bjerget 45 meter nede på havets bund ved ubåden L 10.

HMS L10

Engelsk ubåd

Bygget hos William Denny and Brothers, Dumbarton, 1918

Sank 3. oktober 1918 under 1. Verdenskrig med 39 mand

Fundet 5. oktober 2020 af ekspedition fra Sea War Museum Jutland

Type L- klasse ubåd

Længde 72,7 meter

Dæksbredde: 7,2 meter

Hastighed 31. km. i timen

Mission: Angribe tyske krigsskibe i Nordsøen under 1. Verdenskrig.

Se mere

Det var et stykke krigshistorie, der kom til overfladen på ekspeditionens anden dag 5. marts 2020.

Der er nu endelig vished for, hvad der skete med L 10 dengang i 1918, den. 3. oktober, godt en måned før 1. Verdenskrig sluttede. En krig der kostede over ni millioner mennesker livet.

Historien har været uforløst indtil nu. Vi er de første i verden, der fortæller, hvor ubåden ligger.

Gert Normann Andersen

- Det er et stort fund. Det er den eneste ubåd i L-typen, som sank under 1. Verdenskrig. Resten af L-serien er hugget op for mange år siden, fortæller Gert Normann Andersen og fortsætter, at der er nogle efterkommere til de 39 omkomne i England, som bliver glade.

3D-scanning af ubåden L 10. 

Sejler mod tysk minefelt

Efter dagens store fangst sejler Vina støt videre til et tysk minefelt længere nordpå.

Scanningerne fortsætter natten igennem. Det viste sig, at man i nattens løb fejlfortolkede en scanning. Den blev kategoriseret som et skibsvrag og ikke en ubåd. En nærmere undersøgelse dagen efter viste, at det var en ubåd. Målene på ubåden passede dog ikke med polske Orzel.

Mogens Dam er Survey Manager hos JD-Contractor og Gert Normann Andersens tro væbner på et utal af ekspeditioner.

Scanningen er efter hjemkomst blevet bearbejdet.

Ubåden viste sig at være den tyske ubåd U 54, som var en del af Nazitysklands krigsmaskine.

Gert Normann Andersen

Det var en af de mest almindelige tyske ubåde under 2. Verdenskrig. U 54 blev sendt ud på sin første krigspatrulje 1. januar 1940. Ifølge tyske krigsarkiver fik ubåden ikke udrettet noget, og den 20. februar blev den anset for tabt. Forsvundet på havets bund med 41 mand om bord. Formentlig ramt af en britisk mine.

41 mænd druknede, da U 54 sank

- Der er ingen tvivl om, at U 54 blev ramt af en kraftig mine, oplyser Gert Normann Andersen. Hele forenden er sprængt af nogle meter foran tårnet, og der er kun få meter tilbage af ubåden, som i fuld længde var knap 67 meter.

Det var for sent for ekspeditionen at vende om og sende dykkere i vandet for at se nærmere på vraget. Vina var allerede otte timers sejlads fra den nyfundne ubåd, men næste gang, Gert Normann Andersen kommer forbi med udstyr, vil han sende sit robotkamera ned og undersøge vraget nærmere.

U 54

Tysk ubåd

Bygget hos Friedrich Krupp Germaniawerft, Kiel i Tyskland 1938

Søsat 15. august 1939

Meldt savnet 20. februar 1940 med 41 mand

Type VIIB-klasse ubåd

Længde 66,5 meter

Dæksbredde 6,2 meter

Hastighed 19 km. i timen

Mission: Angribe de Allierede som en del af den tyske krigsmaskine under 2. Verdenskrig.

Historie: Blev en del af den 7. ubåds kampenhed Wegener Flotilla 23. sep. 1940
1. januar 1940 sendt på sin første patrulje i Nordsøen. Den fik ikke udrettet noget.

Se mere

En stor gravplads

Gert Normann Andersen anslår, at der gennem tiderne er forlist mere end 25.000 fartøjer i Nordsøen. Det er kun de nyere jernskibsvrag, der kan findes i dag, da træskibe hurtigt bliver fortæret og ødelagt af trawlfiskeri.

De fleste vrag på havets bund der endnu kan findes, er fra 1. Verdenskrig.

Der synker stadig mellem 4 og 12 skibe om året i Nordsøen.

Gert Normann Andersen planlægger positioner der skal undersøges i Nordsøen.

Fiskerne hjælper med positioner

Det er som at lede efter en i nål i en høstak, når man skal finde vrag på havets bund. Gert Normann Andersen har i mange år samarbejdet med fiskere. De registrerer de positioner, hvor deres garn sidder fast i noget på havets bund.

- De sparer os for en masse tid. Skulle vi finde vrag uden deres hjælp, så kunne vi bruge år på at sejle frem og tilbage.

Fiskernes net sætter sig ofte fast i vrag på havets bund.

Hvis Gert Normann Andersen over en periode får fem indberetninger til samme punkt i havet fra forskellige fiskere, så betyder det næsten sikkert, at der er noget, og positionerne bliver en del af den rute, en kommende ekspedition i området følger.

- Vi er især glade for de positioner, vi får fra fiskerne i Thorsminde. De lever af at fiske ovenpå vragene med deres garn i modsætning til en trawler, som kan være flere hundrede meter væk fra det sted, hvor deres trawl sidder fast i noget på havbunden. Positionerne fra Torsmindefiskerne er meget præcise. De ved ikke, hvad det er, de har observeret, men det finder vi så ud af via vores scanninger.

Sound on/off

Dårligt vejr

Nordsøen viser tænder på ekspeditionens tredje dag. Flere må gå i kahytten med søsyge.

På fjerdedagen forsøger Vina stadig at vugge sig frem til nye positioner. Høje bølger og op til 25 meter i sekundet kan vælte selv den bedste søulk omkuld, og Gert Normann Andersen afbryder yderligere scanninger, så Vina kan vende og sejle mod Thyborøn.

- Normalt ville det tage 20 timer at nå land, men i det her vejr kan det vare op til 40 timer, hvis vi bliver ved med at søge, og det er der ingen grund til, konkluderer Gert Normann Andersen, og beder sin kaptajn om at søge mod land.

Vellykket ekspedition

I alt blev der sejlet godt 1500 kilometer i Nordsøen, og Gert Normann Andersen er godt tilfreds med turen.

Den sejlede rute med skibet Vina i Nordsøen.

- Selvom vi ikke fandt Orzel, så fandt vi meget andet. Vi har afsøgt 33 positioner og fundet 20 vrag, hvoraf to af dem var ubåde. Det er meget tilfredsstillende, slutter Gert Normann Andersen

For de polske dykkere var det endnu en ekspedition uden spor af Orzel. Hver gang kaster de en blomst i havet til minde om deres landsmænd.

Ekspeditionen var den niende for det polske mandskab. De mindes hver gang deres landsmænd som omkom ombord på Orzel.

Polen har siden Orzel sporløst forsvandt holdt liv i mindet om ubåden. I 1959 havde spillefilmen ”Orzel” premiere, og der er produceret flere dokumentarer om ubåden, og senere på året får spillefilmen ”The Last Mission” premiere.

Fra optagelserne til den polske spillefilm ”The Last Mission”, som får premiere senere på året. Foto: Dariusz Minkiewicz

Vina må ændre kurs flere gange på vej hjem på grund af det dårlige vejr. Om natten på 6. dagen sejler skibet endelig i havn i Thyborøn. Endnu en ekspedition er slut. Historierne om L 10 og U 54 fandt deres afslutning.

Inden længe tager Gert Normann Andersens afsted igen. På jagt efter Orzel og andre historier fra havets bund.

Du kan se hele programmet her:

14:34 Luk video

Tak for foto og video til:
JD-Contractor & organisationen Santi find Orzel

Tekst: Anne Holst Moulvad
Layout: Robin Ettinger-Erichsen
Grafik: Jens Svenning