Sover du dårligt? Sådan får du en god nattesøvn

Søvnproblemer kan have store konsekvenser for din hverdag, men der er ting, du selv kan gøre, så du igen kan få en god lang søvn.

09:06

Du vender og drejer dig, mens viserne på vækkeuret roligt minder dig om, at der kun er ganske få timer til, at du skal forlade den varme dyne.

For en ud af ti danskere kan sengen føles som et fængsel, hvor timerne er lange, men søvnen ikke vil indfinde sig. Det skete for Randi Husby fra Tarpdrup, der sov dårligt i hele ti år, før hun fik hjælp af en psykolog. 

Hvis du ligesom Randi Husby er blandt dem, der ikke kan sove ordentligt, så kender du helt sikkert følelsen af at være træt og umotiveret på jobbet eller derhjemme, men selvom det kan føles håbløst, så er der en løsning, hvis du gerne vil kunne sove om natten.

Sådan vinder du over søvnløsheden

  • Der er stor forskel på, hvordan vi sover. Derfor opfordrer søvnpsykolog Peter Askou Jakobsen til, at man tager det roligt, hvis man kun har haft søvnproblemer i kort tid. Der er dog råd at hente, hvis man har haft problemer længe. 
     
  • En aftenrutine kan hjælpe din krop og din hjerne med at drosle ned og falde til ro i løbet af aftenen. Dine aftenaktiviteter skal blive roligere og roligere og kræve mindre og mindre af dig, som aftenen skrider frem.
     
  • Lad være med at bruge sovepiller eller andre hjælpemidler.
     
  • Styrk koblingen mellem seng og søvn: Undgå søvn uden for sengen. Lig ikke for længe i sengen. Gå først i seng, når du er søvnig. Sengen og soveværelset skal kun bruges til søvn og sex.
     
  • Hvis du ligger vågen i lang tid, kan du stå op og lave noget roligt. Gå i seng igen, når du bliver søvnig.
     
  • Stå op på et fast tidspunkt HVER morgen, også hvis du godt kunne sove mere.
     
  • Tjek ikke klokken i løbet af natten.
     
  • For nogle er det vigtigt at blive bedre til at håndtere problemer og bekymringer om dagen. Afsæt eventuelt tid på et bestemt tidspunkt.
     
  • Nogle kan have gavn af at tænke dagen igennem og 'lægge den bag sig'.
     
  • Nogle kan have gavn af at gennemtænke den kommende dag og vide, at der er en plan.
     
  • Blokér dine natlige spekulationer ved at optage dit hoved med noget afslappende.

Du kan læse mere på www.psykologpeter.dk

Har du søvnproblemer?

  • Vi har forskellige søvnbehov, og vores søvnmængde falder naturligt med alderen.
  • Man får den bedste søvn først i søvnperioden. Den dybeste søvn ligger i de første 3-4 timer af søvnperioden.
  • Forbigående søvnproblemer er meget almindelige. Stort set alle oplever at sove dårligt en nat eller i nogle uger. Søvnen vender af sig selv tilbage til det sædvanlige leje, hvis vi undlader at forsøge at tvinge den tilbage.
  • Vi skal ikke gøre noget for at sove, da søvn styrres af vores autonome nervesystem.
  • Hvis vi forsøger at kontrollere vores søvn, svækker vi automatikken.
  • Hvis du gør noget som helst med henblik på at sove bedre, så stop - og lad søvnen komme af sig selv, når den er klar til det. Hvis du ikke kan lade være med at gøre noget, så brug 'Kognitiv Adfærdsterapi for Insomni'.
  • Alle, der ikke har bøvlet med søvnen i mere end tre måneder, skal bare være tålmodige og lade søvnen komme af sig selv. Lev dit liv som du plejer.