Region Midtjylland forbedrer responstider

Ambulancerne i Region Midtjylland havde mere travlt, men kom også en anelse hurtigere frem i 2018 end året før.

Ambulancerne i Region Midtjylland forbedrede de gennemsnitlige responstider sidste år, selv om de havde mere travlt. Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Der var en del flere udrykningskørsler for ambulancerne i Region Midtjylland i 2018 end året før. Alligevel forbedrede regionen de gennemsnitlige responstider en lille smule. 

Læs også Responstiderne skal ned: Ekstra ambulance i Vesthimmerland

- Det er et logistisk puslespil at sikre, at de mest syge får ambulancen hurtigst, og de nye tal ser rigtig flotte ud, siger formand for Hospitalsudvalget i Region Midtjylland, socialdemokraten Henrik Gotlieb Hansen. 

Fra 2016 til 2017 steg antallet af ambulancekørsler med 3,5 procent fra 150.839 til 156.097. Også sidste år havde ambulancerne mere at se til. I 2018 steg aktiviteten yderligere 1 procent til 157.666 kørsler, det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse. 

Vi har et vågent øje på de særlige udfordringer med responstiderne i de mere tyndtbefolkede områder

Henrik Gotlieb, Socialdemokratiet, Formand for det Hospitalsudvalget i Region Midtjylland.

- Det er især antallet af akutte kørsler, der stiger. Det gælder både den såkaldte hastegrad A, som er kørsler til patienter med livstruende sygdom og hastegrad B, som også er hastende, men hvor patientens liv ikke er truet, skriver regionen i meddelelsen. 

Forbedrede responstider for akutte kørsler

Målene for de 66 ambulancers responstider er netop opsat efter hvilken type kørsel, der er tale om. Kørslerne er inddelt i A, B, C & D kørsler, begyndende med A efter, hvor akut patientens situation er. Selv om antallet af akutte kørsler er steget, er det lykkes ambulancerne at forbedre de gennemsnitlige responstider.   

For eksempel viser de nye tal for A-kørsler, at 80,3 procent var fremme på under ti minutter. Det er 5,5 procent flere end servicemålet, der er lyder på, at 75 procent af ambulancerne skal være fremme på under ti minutter.

For kørsler med hastegrad B er det et servicemål, at 60 procent skal være fremme på under 15 minutter. Her var Region Midtjylland under målet i 2017, men er i 2018 trukket op igen fra 58,1 procent til nu 60,5.

Læs også Ny ambulancestation klar: - Håber på at forbedre responstiden

Også det andet servicemål for B-kørsler, hvor 75 procent af ambulancerne skal være fremme på under 20 minutter overholdes på i alt 78,5 procent af ambulancekørslerne.

Flere ambulancebaser

Region Midtjylland understreger, at regionsrådet følger udviklingen tæt, og løbende vurderer, om det præhospitale beredskab, som det hedder på hospitalssprog, skal forbedres eller udvides. 

- Vi har et vågent øje på de særlige udfordringer med responstiderne i de mere tyndtbefolkede områder. I 2018 har vi for eksempel oprettet tre nye fremskudte ambulancebaser i Ryomgård, Vinderup og Ry for på sigt at forbedre responstiderne i disse områder, siger Henrik Gottlieb Hansen i pressemeddelelsen.

Hele rapporten om regionens responstider kan læses her

Fakta om ambulancekørsler

  • En sundhedsfaglig vurdering afgør, hvilken hastegrad og dermed hvilken hjælp patienten har brug for.
  • Hastegrad A er, når patientens tilstand vurderes at være livstruende eller muligt livstruende.
  • Hastegrad B er, når patientens tilstand vurderes hastende, men ikke livstruende.
  • Ca. en tredjedel af ambulancekørslerne sker på baggrund af
    1-1-2 opkald fra borgere.
  • Resten af kørslerne bestilles direkte fra praktiserende læge, vagtlæge eller hospitalet. 

Kilde: Region Midtjylland 

 

02:07

Respontider har også været til debat i Region Nordjylland. TV MIDTVEST har tidligere bragt dette indslag: ​​​​​Når en ambulance tager mere end 10 minutter om at nå frem - så er det ikke godt nok. Flere politikere kræver nu handling.

Luk video