Ønsker for milliarder

Midt- og vestjyske politikere har taget den store ønskeseddel med til trafik-forhandlinger

ringvejen_i_viborg6.jpg

De midt- og vestjyske politikere havde ikke i sinde at holde sig tilbage, da Christiansborgs trafikpolitikere mødtes for at fordele milliarder.

De omfattende trafikforhandlinger gik i gang i Trafikministeriet i København onsdag kl. 16.

Med ved bordet sidder regionale MF'ere. Den radikale trafikordfører, Johs Poulsen, der er valgt i Herning, og Kristian Piil Lorentzen, Venstres trafikordfører, der valgt i Viborg.

Der er knap 15 milliarder kroner er i spil. 10 milliarder plus en særlig pulje på 4,8 milliarder kroner.

I Midt- og Vestjylland har en udbygning af rute 26 høj prioritet. Især trænger strækningen mellem Viborg og Århus til et løft.

- Det er det jeg kalder den jyske hønse-sti, hvor trafikken går gennem en række landsbyer. Og der er meget tung trafik, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen til TV/MIDT-VEST

Også en eventuel motorvej mellem Herning og Holstebro Nord bliver et tema ved forhandlingerne. For den radikale trafikordfører er det et krav, at en forundersøgelse bliver sat i gang.

- For Det Radikale Venstre er motorvejen afgørende vigtig. Men jeg bliver desværre nødt til at sige, at jeg ikke har oplevet, at man fra regeringens side vil prioritere hverken penge eller undersøgelser til sådan en motorvej, siger Johs Poulsen til TV/MIDT-VEST

Også jernbanerne vil komme i fokus ved fohandlingerne. For partiet Venstre er det et krav at de såkaldt sorte pletter bliver fjernet. Sikkerheden omkring jernbaneoverskæringer skal forbedres - også her i landsdelen.

Også omfartsvejen ved Sunds forventes at blive godkendt ved forhandlingerne i Trafikministeret. Først i løbet af torsdag regner trafikminister Lars Barfoed med at kunne meddele, hvordan milliarderne er blevet fordelt.

 

Den radikale trafikordfører Johs Poulsen vurderer mulighederne for en motorvej mellem Herning og Holstebro.

0:37

 

 

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen om rute 26

0:38