Lærere gode til karakterer i Viborg og Herning

Ifølge KL's nyhedsbrev Momentum er lærerne på Viborg Katedralskole og Herning Gymnasium blandt landets allerbedste til at vurdere elevernes niveau.

På Viborg Katedralskole og Herning Gymnasium har lærerne en rigtig god fornemmelse for deres elevers faglige niveau.

En ny undersøgelse fra KL's nyhedsbrev Momentum viser, at lærerne på de to gymnasier er helt i top, når det handler om at få de skriftlige årskarakterer til at matche nogenlunde med de skriftlige eksamenskarakterer.

På skolerne er der kun en forskel på 0,1 procent, når man sammenligner den skriftlige årskarakter med eksamenskarakteren.

Forskel på 1,1 i Skive og Struer

Gymnasierne i Skive og Struer ligger i den anden ende af undersøgelsen.

Her er der en karakterforskel på 1,1, når man sammenligner den skriftlige årskarakter med den karakter, eleverne får til eksamensbordet ved den skriftlige eksamen.

Får langt højere årskarakterer

Der er generel en tendens til, at eleverne på landets gymnasier får for langt højere skriftlige årskarakterer, end de kan trække hjem til eksamen.

Lærerne på 135 ud af 137 gymnasier givere højere skriftlige årskarakterer, end de fik til eksamen.

Det betyder, at eleverne i gennemsnit får 0,7 karakterpoint højere skriftlige årskarakter end skriftlige eksamenskarakterer.

De skriftlige årskarakterer ligger i gennemsnit på 6,7 - mens gennemsnittet ved eksamen kun er 6.

Se hele opgørelsen over karaktererne her: