Kodning på skemaet: Er det så vigtigt som at kunne regne?

Eleverne på Lindtorpskolen i Lemvig har fået et nyt fag på skemaet.

Eleverne er ved at lære at kode.
Eleverne er ved at lære at kode.
Foto: Svend-Vilhelm Mikkelsen, TV MIDTVEST

Det er lige så vigtigt at kunne kode en computer, som at kunne læse og regne.

Det mener de på VIA Center for Undervisningsmidler i Herning, der for to måneder siden startede et projekt, der skulle lære børn i Folkeskolen at kode.

Det var egentlig meningen at kun fire skoler skulle være med, men det viste sig hurtigt, at der slet ikke var pladser nok.

Lindtorpskolen i Lemvig er en af de i alt 40 skoler, som hoppede med i kodningsprojektet.

- Det at kode er efterhånden lige så stor en kompetence, som at kunne læse, skrive og regne. Det at kode betyder, at man har mulighed for at sætte sig ind i det, der foregår omkring en selv, siger Pædagogisk IT-konsulent på VIA Center for Undervisningsmidler, Peter Bak-Jensen.

Projektet fik omkring 60 ansøgninger.

Maskine skal rulle gardinet ned

To af eleverne, der nu er ved at lære kodning for første gang, er Amalie Skov Thomsen og Mathilde Vejlby Ottesen. De er begge 13 år.

De arbejder på at lave en computer, der kan sørge for, at der bliver ruller ned for gardinerne, når solen står direkte ind på fjernsynet i stuen.

- Jeg synes, det er svært. I hvert fald lige i starten. Man skal lige ind i det, fortæller Mathilde.

Teknikken, som eleverne bruger til at lære at kode hedder micro:bit og stammer fra England.