Julegave fra B&O kommer først til marts

B&O har netop lanceret en ny højttaler op til julehandlen, men kunderne kan først få den leveret til marts.

Man bliver skuffet, hvis man regner med, at Bang og Olufsens nye højtaler Beosound 2 kommer til at ligge under juletræet den 24. december.

Den nye version af Beosound 2 i messing rammer nemlig først markedet til marts, på trods af at B&O reklamerer "Giv en uforglemmelig julegave". Det skriver Børsen.

Det undrer Laust Nielsen, indehaver af Bang & Olufsen-butikken i Frederikshavn, at B&O lancerer den som en mulig julegave.

- Det er noget skidt, at vi har nogle produkter, vi ikke kan levere inden jul. Beosound 2 ville være et oplagt julegaveemne, så det er lidt frustrerende, siger Laust Nielsen til Børsen.

- Vi har på et tidligt tidspunkt gjort forhandlere og kunder opmærksomme på, at messing-udgaven ville komme ud i butikkerne primo 2017. På grund af en god efterspørgsel efter Beosound 2 i sølv har vi prioriteret en større produktion af dén udgave, oplyser Morten Juhl Madsen, kommunikationsansvarlig i B&O, til Børsen.

Læs også Skarp kritik af B&O ledelse

Har tidligere haft problemer

B&O sendte tidligere i år Beosound 2, der koster 13.000 kr., i en sølvfarvet udgave på markedet, og den er der i forvejen leveringsproblemer med. Ifølge Laust Nielsen er den i restordre, men han glæder sig over, at B&O forsøger at følge med efterspørgslen på udgaven i sølv. 

- Men når man har et samlebånd, som står og sprøjter Beosound 2 ud, og man ikke kan følge med efterspørgslen, så er det ikke særligt effektivt at lancere en specialudgave, for der er jo grænser for, hvor hurtigt samlebåndet kan køre, siger Laust Nielsen. 

B&O erkender, at der er problemer med leverancen af Beosound 2-højttalere. 

- Lige nu producerer vi så mange Beosound 2 i sølv som muligt, men der vil altid være nogle ugers leveringstid på nye ordrer. Hvis forhandleren ikke har flere på lager i dag, så vil du desværre være nødt til at vente til januar. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er en konsekvens af, at den er blevet meget populær, siger Morten Juhl Madsen.

B&O har tidligere fået kritik i forbindelse med lanceringen af et produkt. 

Ved den årlige generalforsamling i september i år kritiserede Claus Wiinblad, aktiechef i pensionskæmpen ATP, der er storaktionær i B&O, selskabet for ikke at levere produkter til tiden - senest med lanceringen af to nye tv.

Forsinkelsen kostede også salg, da B&O fremlagde kvartalsregnskab i oktober. Her fremgik det, at de forsinkede produkter betyder, at omsætningen falder med 16 pct. i Bang & Olufsen-divisionen.