Frustreret mor på barsel: Hvor bliver mine dagpenge af

Anne-Mette Kortegaard har ikke fået udbetalt barselsdagpenge. En beklagelig fejl, der ifølge Udbetaling Danmark bliver rettet op hurtigst muligt.

Foto: Privatfoto

Anne-Mette Baarup Kortegaard er godt træt af Udbetaling Danmark efter hun har konstateret, at der ikke er gået barselsdagpenge ind på kontoen torsdag, som der burde.

- Jeg ringede til dem, og fik at vide, at det skyldes at de er i gang med at skifte it-system. Jeg er så provokeret af det. Den var da aldrig gået i det private, tænker jeg. Hvis folk ikke fik udbetalt løn f.eks., siger Anne-Mette Baarup Kortegaard.

Hun har netop været på barsel i et halvt år, og er derfor gået fra arbejdsgiverbetalt barsel til dagpenge. Hun ansøgte efter eget udsagn i god tid og ringede derefter, for at tjekke om ansøgningen var modtaget.

- Så siger de, at den er modtaget, men først mange dage efter jeg sendte den. De fortæller, at der godt kan gå lang tid, før jeg får udbetalt barsels-dagpenge, fordi de er ved at skifte it-systemer. Men det kan jeg da ikke bruge til noget, skal jeg bare sige det, når jeg skal handle nede i Netto?, spørger Anne-Mette Baarup Kortegaard.  

Anne-Mette Baarup Kortegaard kender andre på barsel, der heller ikke fik udbetalt barsels-dagpenge i forrige måned. I dag har hun igen henvendt sig til Udbetaling Danmark, fordi der ikke kom nogen udbetaling torsdag (i går red.).

- Nu får jeg så at vide, at de vil ordne det manuelt, imens jeg venter i telefonen. Jeg bliver lovet, at der kommer penge den 5. juli. Det er selvfølgelig rart, men jeg tænker bare, at der måske er mange, der ikke ringer ind og følger op. Hvad med dem?, spørger Anne-Mette Baarup Kortegaard.   

Udbetaling Danmark beklager fejl

I en skriftlig kommentar til sagen svarer Udbetaling Danmark på kritikken. 

- Udbetaling Danmark udskifter for tiden vores it-system til udbetaling af barselsdagpenge til et nyt og bedre system. Derfor har det været nødvendigt at lukke helt ned for sagsbehandling i en kort periode i maj måned, og det har desværre skabt en forlænget sagsbehandlingstid. Omkring 100 borgere har på grund af lukkeperioden måtte vente på deres udbetaling, og det beklager vi meget, svarer Pia Dyhr, der er vicedirektør i Udbetaling Danmark.

- I går torsdag udbetalte vi ca. 278 mio kr i barselspenge til ca. 30.000 borgere, og vi forventer, at alle der har ventet på deres barselspenge på grund af overgangen til det nye system har fået deres udbetaling nu, skriver Pia Dyhr.  

Vicedirektøren opfordrer andre, der står i samme situation som Anne-Mette Baarup Kortegaard til hurtigst muligt at henvende sig telefonisk. 

- Skulle der være enkelte borgere, der ikke fik den udbetaling, de havde regnet med i går, så håber jeg at de henvender sig til os. Så vil vi behandle deres sag så hurtigt, som det kan lade sig gøre. Vi arbejder i døgndrift for at hjælpe borgerne bedst muligt, siger hun. 

Det nye it-system fungerer

Modsat andre sager i det offentlige om ubrugelige it-systemer, så er det ikke tilfældet her. Når Anne-Mette Baarup Kortegaard har været uheldig ikke at få udbetalt sine barsels-dagpenge, så skyldes det ifølge Udbetaling Danmark overgangen til det nye system.

- Systemet fungerer helt som det skal, og vi har fået et bedre system end det gamle. Vi har stor forståelse for, at det skaber frustration at vente, derfor var vores plan for udskiftningen af systemet nøje tilrettelagt, så det ville give færrest mulige gener for borgere og virksomheder, siger Pia Dyhr. 

- Der kan være mange forhold i borgernes sager, der kan rejse spørgsmål, og jeg kan kun opfordre borgere, der af den ene eller anden grund er i tvivl om deres udbetaling af barselspenge til at ringe til os – der kan være ventetid på telefonerne, men vi gør alt hvad vi kan for at betjene borgerne så hurtigt som muligt.”

02:07 Luk video