Erhvervsskole vil overbevise mødre: Send jeres børn til os

Mercantec vil gerne have flere elever. Derfor prøver de med en charmeoffensiv. For at overbevise mødrene.

Mødre og børn godt i gang med at guffe Brændende kærlighed til Mercantecs charmeoffensiv. Foto: Morten Fyrstenborg, TV MIDTVEST

Mercantec i Viborg har erhvervsuddannelser. Torsdag inviterede de til brændende kærlighed og infomøde. De vigtige gæster var mødrene til måske kommende elever.

- Man har tit hørt, at man er mere sikker med en studentereksamen. Vi vil gerne vise, at man også kan være sikker med en erhvervsuddannelse, siger uddannelsesleder Rie Dalsgaard.

De læner sig op ad en undersøgelse, der blev lavet for et par år siden.

- Danske Erhvervsskoler har blandt andet lavet en undersøgelse, hvor en tredjedel af de adspurgte i 9. klasse pegede på, at det faktisk var deres mor, der havde primær indflydelse (på uddannelsesvalget, red.), uddyber Rie Dalsgaard.

Mor om charmeoffensiv: Kan mane fordomme i jorden

Heidi Yvonne Weiergang fra Viborg er én af de mødre, som er med til Mercantecs arrangement. Og hun indrømmer fuldt ud, at hun har indflydelse på sønnens uddannelsesvalg.

- Det er helt sikkert rigtigt. Det er noget, vi jævnligt taler om derhjemme, siger hun og roser Mercantecs initiativ:

- Det kan mane nogle fordomme til jorden. Ikke alle behøver ende med en studenterhue.

Søn: I sidste ende træffer jeg valget

Heidi Yvonne Weiergangs søn, Marcus Emil Weiergang, kan også godt genkende, at mor har medbestemmelse. Og så dog.

- Hun har en del indflydelse, men i sidste ende er det mig, der træffer valget. Hvis jeg skal være mekaniker, skal jeg være mekaniker, forklarer han.

03:03 Luk video