Entusiaster skal løfte Volkswagen efter diesel-gate

Et ægtepar fra Ulfborg elsker Volkswagen så meget, at deres historie og passion skal være med til at løfte mærket efter den største bil-skandale nogensinde.

Volkswagen Ulfborg
Foto: Louise Deruginsky, TV MIDTVEST

For to år siden røg Volkswagen ud i den største skandale i bilhistorien. Bilgiganten havde bevidst svindlet med millioner af dieselbiler, så bilerne forurenede mere, end de officielle tal fra VW viste.

Siden har mærket betalt milliarder i erstatning i forsøget på at rejse sig - og nu tager Volkswagen hul på en kampagne, der skal styrke brandet yderligere. Og det skal ægteparret Sussi og Carsten Andersen fra Ulfborg hjælpe med. 

1700 kvadratmeter. Tre haller. Et museum fyldt med kærlighed til Volkswagen. Og til hinanden.

- Det er kærligheden til folkevogn. Jeg har haft den helt fra barnsben, og Sussi har fået den hen ad vejen, da jeg lærte hende at kende. Så var hun næsten nødt til at træde med ind i den der folkevognsverden, fortæller Carsten Andersen.

Og det gjorde hun. I 2015 åbnede ægteparret fra Ulfborg deres Volkswagen-museum med ønsket om at fortælle Volkswagen-historier fra en svunden tid.

- Der kommer utroligt mange mennesker herud, som altid har kørt folkevogn. Det er jo alle mands bil. Folkevogn, folkets bil, siger Carsten Andersen.

Fortæller om VW-passion

Sussi og Carsten Andersen sætter selv alle biler i stand. Med kærlighed og respekt for mærket og for historien, og alle biler i udstillingen har deres helt egen historie. Nu skal ægteparrets egen historie og passion for Volkswagen være med til at brande historien om det tyske mærke til alle danskere i en ny kampagne.

- Carsten og Sussi er jo bevisførelse på, at der er rigtig mange typer og rigtig mange oplevelser med Volkswagen. I virkeligheden alle de oplevelser omkring bilerne, som bliver fortalt fra to meget passionerede Volkswagen-ejere, siger Michael Stein, marketingschef i Volkswagen Danmark.

Kampagnen kommer i kølvandet på Volkswagens største stormvejr. En skandale, der dog ikke har givet ridser i lakken.

- Det stærke bånd, du har til en VW, det kan de ikke tage fra dem. Det er et uhyggeligt stærkt brand, siger Carsten Andersen.

Salget af Volkswagen er trods skandalen steget stødt. VW er i dag det mest sælgende bilmærke i verden, og i Ulfborg er de stolte af at kunne være en del af eventyret. 

- Hvor er det da fantastisk, at de faktisk også synes, at vores lille sted her er fantastisk. For det gør vi jo. Vi nyder at gå rundt her, siger Sussi Andersen.

- Og som vi siger i Ulfborg – hver dag er en folkevognsdag, siger Carsten Andersen med et smil.

2:38
Volkswagen tager hul på en kampagne, der skal styrke brandet yderligere. Ægtepar fra Ulfborg medvirker.