Der er ikke nødvendigvis vækst i motorveje
En rapport fra tænketanken Kraka sår tvivl om vækstpotentialet i nye motorveje.
Politikere og eksperter er ikke enige om, hvor vidt nye motorveje er med til at skabe vækst i yderområderne. Det skriver Jyllands-Posten mandag.
Morgenavisen henviser til en ny rapport fra tænketanken Kraka, der har undersøgt befolkningsvæksten fra 1950-2000 med fokus på byer og kommuner i nærheden af motorveje.
Konklusionen er, at en ny motorvej ikke nødvendigvis sætter gang i væksten. I Holstebro ser borgmester H.C. Østerby alligevel frem til motorvejen mellem Herning og Holstebro.
- Vi har set i både Ikast-Brande og Hedensted, hvad det betyder at få en ny motorvej i forhold til erhvervsudvikling og arbejdspladser. Derfor har vi stor tiltro til både erhvervsudvikling og nye arbejdspladser, siger han til Jyllands-Posten.
Borgmesteren henviser også til, at motorvejen vil skabe bedre forhold for pendlere. Men de bedre pendlervilkår kan også blive et problem for Holstebro, forudser professor Anne-Mette Hjalager fra Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet.
- Jeg er helt enig i, at motorveje ikke skaber udvikling i yderområderne. Virksomhederne kommer ikke på grund af motorveje, men nogle flytter væk fra baglandet, så de ligger tættere på motorvejen. Det forveksler politikerne nogle gange med udvikling. Motorveje virker begge veje - så det også er lettere at komme væk fra yderområderne, siger hun.
Motorvejen mellem Herning og Holstebro er planlagt til at stå klar i 2018.