Chauffører forklarer: Sådan har du det efter 40 timers kørsel med korte hvil

To chauffører fortæller, hvor trætte de er efter en lang tur og sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden.

Kørsler på mere end 40 timer uden ordentlig søvn.

TV MIDTVEST har i de seneste dage bragt afsløringer af, hvordan flere lastbilchauffører kører mange flere timer, end de må efter arbejdstidsreglerne.

Chaufførerne kører ikke efter de almindelige køre-/hviletidsregler, men kører i stedet det, der hedder ”undtaget kørsel”. Når man gør det, så hovedreglen, at chaufførerne skal have en lang pause på 11 timer i døgnet.

Men det sker ikke altid.

TV MIDTVEST har været i kontakt med to chauffører, som fortæller, at de lange ture med kun meget korte hvil påvirker dem meget.

quoteMan kan for eksempel mærke efter en lang tur, at når du hopper ud af bilen, så er benene sådan ”ouch”

Anonym chauffør

- Det er rutinerne, man kører på. Ikke at man sidder og falder i søvn, men det er ikke alle gange, hvor der en, der skal gå eller køre, så du skal reagere hurtigt. Du kan godt mærke selv, når du ikke er hurtig i reflekserne, forklarer den ene chauffør.

De to arbejder stadig som chauffører, og de bliver derfor holdt anonyme. TV MIDTVEST er bekendt med deres rigtige identitet og har set dokumentation på de lange ture i form af kørselsrapporter.

- Man kan for eksempel mærke efter en lang tur, at når du hopper ud af bilen, så er benene sådan ”ouch”. Altså kroppen sover i bund og grund, forklarer chaufføren.

Sådan er reglerne

Ødelagte weekender

Chaufførerne fortæller, at weekenderne er hårde, når man kommer hjem fra en lang tur.

quoteJeg har tænkt tit, det er ikke i orden, men man kører og vil gerne beholde sit arbejde

Anonym chauffør

- Man begynder at synes, at ens weekender er røvtræls, og når man skal afsted igen søndag eller mandag, så gider man ikke. Hvis du kommer hjem lørdag morgen, så vælger du at lade være med at sove et par timer, for ellers kan du ikke sove, når det bliver nat. Man skal helst have en til at vække sig, for hvis man falder i søvn, så vågner man ikke af sig selv. Man hører ingenting, siger den ene.

Begge mænd beskriver, at de ikke har sagt fra, fordi de har været bange for at miste deres arbejde.

- Jeg har tænkt tit, det er ikke i orden, men man kører og vil gerne beholde sit arbejde. Jeg kan sætte mig op til at gøre de her ting, det er en evne, jeg har. Men det er ikke forsvarligt og lovligt. Når jeg kommer hjem er jeg færdig og brugt, fortæller den anden.

Læs meget mere om de lange ture her:

Efter afsløringer af chauffører der har kørt op til 59 timer uden længere pauser - står flere chauffører nu frem og siger, at de også har kørt i døgndrift med kun korte hvil.