Ansigtsløft til køreuddannelser får opbakning

Motorcykel Forhandler Foreningen hilser kommende justering af køreuddannelserne velkommen.

koreundervisning.jpg
Foto: Uffe Bregendahl, TV MIDTVEST

Tidligere i denne uge udtrykte Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark (KTADK) stor bekymring over den undervisning kommende bilister får, når de tager kørekort. 

Bekymringen for trafiksikkerheden mødte stor politisk anerkendelse, og transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA), vil nu se nærmere på køreuddannelserne.

- Undervisningen trænger til en gennemgribende revision. Det gælder både, hvilke teoretiske og praktiske områder, der skal undervises i, og hvilke metoder der skal anvendes hertil. Jeg har derfor igangsat et arbejde med at forberede en ny køreuddannelse, og jeg forventer, at arbejdet for alvor går igang til efteråret, lød det fra Ole Birk Olesen i et skriftligt svar til TV MIDTVEST. 

Den udmelding glæder Motorcykel Forhandler Foreningen, der i høj grad deler KTADKs bekymringer over trafiksikkerheden. 

- Der er ikke nogen, der er mere interesseret i motorcyklisters sikkerhed end branchen selv. Derfor ligger netop dette tema os meget på sinde, lyder det fra foreningens formand, John Tange, i en pressemeddelelse. 

Efteruddannelse er nødvendigt

De to foreninger har sammen iværksat kampagnen 'Sikkerpå2hjul' netop i erkendelse af, at efteruddannelse er nødvendigt, hvis uheld med både motorcykler og biler skal reduceres. Derfor hilser de den kommende modernisering velkommen. 

- Det er vigtigt, at der i undervisningen kan blive lagt mere vægt på at opfatte og bedømme trafiksutationen i det moderne, til tider stressede trafikmiljø, siger John Tange.  

Ifølge KTADK mangler den nuværende undervisning kompentence instruktører, undervisningsmetoderne er forældet og i nogle tilfælde direkte forkerte. Det hele skyldes i høj grad, at undervisningen ikke er blevet revurderet de seneste 25 år, lød det. 

2:32
Kørerlærerne er bekymrede for trafiksikkerheden. Forældede regler for de køretekniske anlæg har ikke fulgt med bilernes udvikling - og kan være til fare for trafikanterne.