Lærere råber op: Fjern ikke modtageklasserne

Flygtningebørn vil blive svigtet, hvis Holstebro Kommune afskaffer modtageklasserne. Sådan lyder det i et åbent brev til byrådet.

Rolf Krake.jpg

En modtageklasse kan sammenlignes med en sorggruppe, og derfor er de vigtige. Sådan lyder det fra en gruppe lærere fra modtageklasserne på Rolk Krake Skolen i Holstebro. I et åbent brev til Holstebro Kommune forsøger de at advare kommunen mod de planer, de har om at droppe modtageklasserne, så flygtningebørnene starter direkte i en almindelig klasse.

-Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé, og jeg mener, at de lokale skoler vil være gode til at tage imod flygtningebørn, sagde Torben Gudiksen, (R), formand for byrådets Børne- og Ungeudvalg, til Dagbladet Holstebro den 30. marts.

De fleste elever i modtageklasser er traumatiserede børn, der har mistet en vigtig tillid til andre.

Forslaget om at ændre skolestrukturen kommer på baggrund af gode erfaringer, som andre kommuner har haft, men det er altså ikke en skolestruktur, som passer her i kommunen, mener lærerne på Rolf Krake Skolen.

Store traumer i bagagen
I det åbne brev forklarer lærerne, hvorfor de ikke mener, at de nye planer vil gavne.

- De fleste elever i modtageklasser er traumatiserede børn, der har mistet en vigtig tillid til andre, som skal genoprettes i en ny kultur og med et helt nyt sprog, skriver lærerne i brevet.

Ikke nok med at børnene har behov for nærhed og tryghed i specielle klasser, så mener lærerne også, at undervisernes baggrund er vigtig.

- Vi har erfaring for, at lærere, som ikke er klædt på til at arbejde med traumatiserede børn ofte føler sig magtesløse i konflikten og nogle magter ikke risikoen ved kontakt med dem, skriver lærerne.

Byrådet træffer den endelige beslutning i løbet af foråret.