Susanne fik afgift på 795 kroner for at parkere få centimeter udenfor bås

Ved Viborg Storcenter fik Susanne Thomasen Larsen en parkeringsafgift. "Parkering udenfor afmærket parkeringsbås" stod der. Hun mener ikke, at hun kunne parkere anderledes.

Parkeringen til højre kostede den enlige mor en afgift på 795 kroner.
Parkeringen til højre kostede den enlige mor en afgift på 795 kroner.
Foto: Privatfoto / Susanne Thomasen Larsen

En shoppingtur blev pludseligt markant dyrere for Susanne Thomasen Larsen fra Viborg.

Mandag parkerede hun ved Viborg Storcenter som så mange gange før. Efter endt shopping kunne hun konstatere, at der ventede en kedelig overraskelse.

I forruden lå en gul seddel og blafrede. 795 kroner.

Hun var målløs og ked af det.

- Jeg ved, at der tit går parkeringsvagter, og de er meget strikse. Derfor er jeg meget opmærksom på at parkere ordentligt og stille skiven korrekt, fortæller hun.

Men denne dag var hun alligevel blevet snuppet. Hun blev nødt til at spørge parkeringsvagten, hvad afgiften var for.

- For jeg vidste det ærligt talt ikke.

Han kunne fortælle, at bilen ikke holdt indenfor parkeringsbåsen.

Herefter dokumenterede hun parkeringen med flere billeder.

Parkeringsafgiften blev givet ved Viborg Storcenter for denne parkering.
Parkeringsafgiften blev givet ved Viborg Storcenter for denne parkering.
Foto: Privatfoto / Susanne Thomasen Larsen

Mange henvendelser

Susanne Thomasen Larsen er langt fra den eneste, der føler, at hun har fået en uretfærdig parkeringsafgift.

I FDMs juridiske afdeling modtager de mange henvendelser fra borgere i samme situation som hende.

Sådan har det været i mange år, fortæller Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM.

- Det vidner om, at parkeringsbranchen på godt og ondt går lidt mere til stålet end hvad bilister synes er fair.

Årsagerne til henvendelserne er mange. Det kan både være på grund af skiltenes synlighed, hvorvidt en parkering er indenfor en bås eller hvor betaling af den ene eller anden årsag er gået galt.

Tal fra Parkeringsklagenævnet fra årene 2020 og 2021 viser her de mest almindelige årsager til klager, de modtager.

Ifølge chefkonsulenten ved FDM er der én ting, der særligt giver grundlag til frustration for afgiftsmodtagerne.

- Det specifikke hjørne der handler om for små båse, er fuldstændigt urimeligt. Hvis folk har fået en afgift grundet en bås, der er mindre end de anbefalinger, der er, så er det urimeligt i vores øjne.

Anbefalinger til parkeringsbåse

Ingen lovgivning om størrelsen på parkeringsbåse

Men det er svært at reagere overfor de parkeringsselskaber, der laver for små båse, fortæller Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM.

- Anbefalinger til båsenes størrelse er ikke et lovkrav. Det så vi gerne, at det var. Anbefalingerne er ikke grebet ud af den blå luft. De er bestemt på et fagligt oplyst grundlag, siger han.

Derudover så FDM også gerne, at anbefalingen til bredden af en bås blev hævet fra 2,5 meter til 2,6 meter.

- Hvis parkeringsselskaberne fulgte anbefalingerne, så mente vi, at man var hjulpet godt på vej.

En læser fra TV 2 har indsendt følgende billeder. Han har fået en afgift ved Lidl i Silkeborg for at holde uden for den markerede bås. Afgiften blev annulleret efter klage.
En læser fra TV 2 har indsendt følgende billeder. Han har fået en afgift ved Lidl i Silkeborg for at holde uden for den markerede bås. Afgiften blev annulleret efter klage.
Foto: Privatfoto / TV 2

For nu vil Susanne Thomasen Larsen klage over sin afgift, for hun mener ikke, at den er retfærdig.

- Selvfølgelig skal man have en afgift, hvis p-skiven ikke er stillet rigtigt eller man holder megaskævt. Når man holder indenfor stregerne, så forstår jeg ikke, at man skal have en afgift.

- Min bil er jo ikke engang den største. Hvad gør de, der kører i endnu større biler? spørger hun.

Udover at klage over afgiften, så vil hun også i fremtiden vælge storcenteret fra.

- Jeg tager ikke derud igen. Og det går jo udover handelslivet i Viborg, for det her skræmmer folk væk. Jeg har snakket med mange, der siger, at de ikke tør parkere der længere.

APCOA, der ejer EuroPark, skriver i en mail, at de "som udgangspunkt ikke udtaler sig om enkeltsager", men "henviser vi til, at parkanten henvender sig til os".

EuroParks regler for parkering i afmærket bås