Politiet får nye biler: Kan køre hurtigere og snige sig ind på indbrudstyve

Nu kan politiet liste sig ind på gerningsmænd, når de larmende bilmotorer skiftes ud med el.

Lokalpolitiet i Viborg skal teste to Volkswagen ID4 GTX.
Lokalpolitiet i Viborg skal teste to Volkswagen ID4 GTX.
Foto: Simon Hvid Sig, TV MIDTVEST

Nu bliver det sværere at være indbrudstyv og flugtbilist i Viborg. 

Udover at bidrage til grøn omstilling i samfundet, har politiets nye elbiler også andre fordele. 

Det fortæller politikommissær i lokalpolitiet i Viborg, Ralf Høgedal. 

- De har kun overrasket positivt indtil videre, siger han om de nye køretøjer. 

Midt- og Vestjyllands politi skal testkøre to af landets helt nye eldrevne politibiler, og det er Lokalpolitiet i Viborg som skal prøve kræfter med el i en periode. 

Kører ikke som Hr. og Fru Danmark

- Forventningen er, at de skal indgå på lige fod med vores andre patruljevogne, forklarer Ralf Høgedal.

Men inden da skal elbilerne teste, for de skal leve op til hårde krav, fortæller politikommissæren. 

- Vi kører vores biler lidt anderledes, end hr. og fru Danmark gør, og det skal de selvfølgelig kunne holde til, forklarer han. 

- Vi kører dem ret hårdt, hvis vi skal ud på en hastende opgave. 

Snigerbiler og hurtigt oppe i fart

Politikommissæren i Viborg glæder sig over, at politiet nu også tager et skridt i retning af grøn omstilling. 

Men der kan også være andre fordele ved at køre politibil på el, fortæller han. 

- Hvis vi var på vej til et tyveri, hvor vi gerne vil pågribe gerningsmanden, kunne man forestille sig, det er en fordel. Hvis gerningsmanden ikke har muligheden for at høre lyden af en bilmotor, der nærmer sig, så er det jo klart en fordel, forklarer han. 

Elbilerne accelererer også hurtigere end en diesel- eller benzindreven bil, påpeger han. 

Til gengæld er de nye biler udstyret med langt tydeligere reflekser, end de, som politiet har i forvejen. 

- Vi vil jo gerne ses, og vise at vi er til stede, forklarer Ralf Høgedal. 

- Men hvis vi gerne vil bevæge os ubemærket, så er det ikke nødvendigvis en fordel, erkender han. 

Elbil
Foto: Rigspolitiet

Ingen 'rækkeviddeangst'

Det er mest af alt fordele at få øje på, mener politikommissæren i Viborg. 

Han er ikke bange for, at elbilerne får problemer med opladningen. 

- Vi har heldigvis ikke mange timelange eftersættelser, så jeg er ikke betænkelig ved det. Men det har klart været en af overvejelserne ved det. Vi skal jo ikke bare ud, vi skal også tilbage igen og videre på næste opgave, siger Ralf Høgedal. 

- Men personligt tror jeg ikke, det bliver en udfordring, så længe, vi husker at lade den op mellem opgaverne. Der ligger mellem 400 og 500 kilometer mellem hver opladning, men det bliver da spændende at følge, og klart en af de ting, vi skal evaluerer på. 

Også i København og i Østjylland skal elbilerne testes over en periode, og i Viborg er Ralf Høgedal sikker på, at bilerne vil blive brugt. 

- Der er ingen tvivl om, at de to køretøjer, vi får nu her, vil være ude af garagen det meste af tiden. De unge kollegaer vil gerne ud at køre i dem - det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.