Piloter er begejstrede over Forsvarets nye elektriske legetøj: - Det er et stykke spændende teknologi

Tirsdag viste Forsvaret sine nye el-fly frem i Karup, og fremtidsperspektiverne ser lovende ud.

2:49
Claus Caspersen, flyveinstruktør på Flyveskolen, er en af dem, der tester el-flyene.
Foto: Jesper Mortensen, TV MIDTVEST

I himlen over Karup lyder der normalt en ivrig brummen af motorer fra Flyvevåbnets skolefly T17.

Det bliver måske anderledes i fremtiden, hvis el-fly skal have en fast plads hos Forsvaret.

Tirsdag viste Forsvaret to nyindkøbte Velis Electro-fly frem for pressen ved Flyvestation Karup.

- Jeg synes, det her er et stykke spændende teknologi, fastslår Henrik Næsby, major ved Flyvevåbnets uddannelsesafdeling.

Han har selv fløjet F16, men er begejstret for fremtidsperspektiverne med de to el-fly, som nu bliver testet i Karup.

- Det er klart, du kommer ikke til at flyve over 1000 kilometer i timen i et elfly, men der er en masse omkring energy management, siger Henrik Næsby og tilføjer:

- At sætte sig ind i den her teknologi og forstå, hvad den kan bidrage med, giver rigtig meget mening for os.

T17 er det skolefly, som bruges af Forsvaret lige nu.
T17 er det skolefly, som bruges af Forsvaret lige nu.
Foto: J. E. Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kan stole på det

Claus Caspersen, flyveinstruktør på Flyveskolen, er en af dem, der tester el-flyene. Han har både fløjet lokalt lige over Karup, men har også været et smut nede over Herning. Indtil videre er han godt tilfreds.

- Vi har ikke oplevet noget, der gør, at vi ikke skal stole på det, fastslår han.

Rækkevidden er dog endnu meget begrænset: 60-100 kilometer. Alligevel ser han muligheder med det lille to-personers fly, når det bliver videreudviklet.

- Min forventning er, at vi på sigt kan bruge el-fly til skolefly, vurderer han.

Kun fire knapper

Også Henrik Næsby tror på el-teknologi i Luftvåbenet på sigt i en eller anden form.

- Jeg tror ikke, man behøver at være spåkone for at kigge i krystalkuglen og se, at el-teknologi er noget, som kommer til at vinde mere og mere frem.

- Vi kan lige så godt først som sidst få greb om teknologien og begynde at forstå den bedre, fordi den har både fordele i forhold til miljø, men der er også nogle fordele i forhold til billigere vedligehold, påpeger majoren.

Ud over fordele med mindre støj og grøn teknologi er der andre fordele. Flyet startes simpelt op ved hjælp af bare fire knapper, og så koster en fuld optankning kun 30 kroner i strøm.

Men endnu kan det ikke flyves lige så ekstremt som de nuværende skolefly.

I første omgang har Forsvaret indgået en to-årig leasingaftale med den slovenske flyproducent.

Forsvaret modtog for nylig de to fly, som er 45 minutter om at lade helt op og derefter kan flyve op mod 50 minutter.
Forsvaret modtog for nylig de to fly, som er 45 minutter om at lade helt op og derefter kan flyve op mod 50 minutter.
Foto: Jesper Mortensen, TV MIDTVEST