Ny strategi virker: Viborg Museums udstillinger tiltrækker ny gruppe gæster

Med udstillinger om Olsen-banden og årets biler gennem de seneste 50 år har Viborg Museum forsøgt at tiltrække dem, der ikke normalt går på museum.

I 1974 var det denne Fiat 126, der blev kåret til årets bil. Udstillingen af årets biler siden 1969 er seneste påfund fra Viborg Museums side, der har til hensigt at tiltrække en bredere skare af gæster.
I 1974 var det denne Fiat 126, der blev kåret til årets bil. Udstillingen af årets biler siden 1969 er seneste påfund fra Viborg Museums side, der har til hensigt at tiltrække en bredere skare af gæster.
Foto: TV MIDTVEST

Klokken 21 søndag aften lukker Viborg Museum for sidste gang dørene til udstillingen ’Familien Danmark på hjul’, og museumsdirektør, Brian Wiborg, kan allerede nu gøre status med et smil.

- Det er gået rigtig godt. Den har kørt 12 uger, og i dag når vi forhåbentligt op på i alt 19.000 besøgende til udstillingen, siger han.

Udstillingen viser årets bil gennem de seneste 50 år, og den er resultatet af en helt ny strategi, hvor der bevidst satses på andre ting, end museet tidligere har gjort.

- Vi har en strategi, der hedder, at vi gerne vil tage temaer op, som er større end os selv og som ikke nødvendigvis har sin tilknytning til Viborg, forklarer direktøren.

Olsen-banden blev stor succes

Første skridt i retningen af en ny kurs for Viborg Museum blev taget i 2016. I seks måneder hen over sommeren udstillede museet rekvisitter og klenodier fra filmene om Olsen-banden.

- Vi begyndte den nye strategi med Olsen-banden for et par år siden. Og det var i en erkendelse af, at der var for få der brugte os, og at vi gerne vil være museum for flere, siger Brian Wiborg og fortsætter:

- Det er sjovt at tage fat i noget universelt og lave attraktionsudstillinger. Det er helt bevidst.

Og det gav pote. Samlet set blev der solgt 60.000 billetter til udstillingen om det populære trekløver.

Satsning giver nye museumsgæster

Også udstillingen af årets biler siden 1969 ser ud til at have ramt plet. Museet har via spørgeskemaer undersøgt, hvem gæsterne til udstillingen er, og det viser sig, at de har fået fat i nogle, der ikke normalt går på museum.

- Vi kan se på gæsterne, at det er en mandeting, og det er omkring hver fjerde, der ikke normalt besøger museer, forklarer Brian Wiborg, der også har et bud på, hvorfor ’Familien Danmark på hjul’ har været populær.

- Den rammer noget i os alle sammen. Der er noget genkendelse i udstillingen, fordi alle har siddet i sådan en bil i 80'erne. Den rummer så mange erindringer, og den har ramt den nostalgi hos folk, vi håbede på.

Museumsdirektøren vil ikke løfte sløret for, hvad næste punkt i strategiplanen dækker over. Men en udstilling med Matador bliver det i hvert fald ikke.

- Vi pusler med nogle ideer til, hvad det næste kan blive. Der er nogle ideer, der summer, men det er for tidligt at sige, hvad det præcis bliver. Jeg kan sige, at det ikke bliver Matador, slutter Brian Wiborg.

Den 30. december markerer dog kun den jyske afslutning på udstillingen ’Familien Danmark på hjul’. Fra den 24. januar og frem til slutningen af april næste år kan bilerne ses på Forstadsmuseet i Hvidovre.

2:26
Før udstillingen åbnede besøgte TV MIDTVEST en af dem, der stiller en bil til rådighed for museet.